Ébresztő-óra

Mi az “Ébresztő-óra”?

Az “Ébresztő-óra” az UNICEF Magyar Bizottság első országos iskolai programja. Az “Ébresztő-óra” keretében az UNICEF által kiképzett előadók tartanak interaktív előadásokat 4-12. osztályos gyermekeknek. A foglalkozás témá​i​:​ ​gyermekjogok,​ ​gyermekek helyzete a világban​, gyermekekkel szembeni erőszak.

Hogyan lehet jelentkezni a programra?

Iskolák, tanárok, osztályfőnökök, de akár szülők vagy gyerekek is kérhetik az “Ébresztő-óra” programot (persze az adott ​iskolával​ mindenképpen egyeztetni kell). A felkéréshez ​kérjük, ​hogy az iskola regisztráljon a​ ​www.unicef.hu/ebresztoora oldalon.

Miért fontosak az “Ébresztő-óra” témái?

Mi, az UNICEF-nél, hiszünk abban, hogy a felelősségvállalás és a tudatos jövőépítés a jogok ismeretéből fakad. Az „Ébresztő-óra” program célja, hogy növelje a gyermekjogok ismertségét az iskolákban, és az UNICEF gyermekvédő tevékenységének bemutatásával érzékenyítse a gyermekeket a fejlődő világ, a fenntartható fejlődés és a globalizált világ problémái iránt.

Ha a gyerekek megismerik jogaikat, saját jogaikon keresztül tapasztalják meg az őket körülvevő világ játékszabályait. Tudjuk, hogy mások jogainak tiszteletben tartása a minket megillető jogok megismerésével kezdődik. Így tanulják meg a gyerekek, hogy a saját jogaik odáig tartanak, ahol a másik jogai kezdődnek. Tulajdonképpen rossz kérdést teszünk fel, amikor azt kérjük számon, hogy miért nem a kötelezettségekről beszélünk a jogok helyett. A jogok ismerete és tisztelete egyenes úton vezet a felelősségvállaláshoz, és így a korlátok és szabályok betartásához. A jogok ismerete elősegíti, hogy a gyerekek felelős és tudatos emberekké váljanak, akik nemcsak hamarabb ismerik fel az erőszakot és jogaik megsértését, de előrelátóbban és hatékonyabban védhetik meg magukat ellene. A program hozzájárul ahhoz, hogy javítsuk a gyerekek önértékelését, növeljük látókörüket, és fogékonyabbá tegyük őket az őket körülvevő és a fejlődő világ problémái iránt. A gyerekeken keresztül pedig a felnövekvő generációk attitűdjét is alakítani tudjuk.

Ki tartja a foglalkozást?

A foglalkozásokat külön erre a célra felkészített önkéntes előadók tartják. Az Ébresztő-óra előadók hálózata két szintű: trénerekből és előadókból áll. A trénerek feladata egyrészt az előadók képzése és mentorálása, másrészt maguk is foglalkozásokat tartanak iskolákban.

Az Ébresztő-óra trénerei gyermekjogi, szociális, humanitárius vagy ismeretterjesztési területen már tapasztalatokkal rendelkező lelkes önkéntesekből áll, köztük van például D.Tóth Kriszta nemrég kinevezett UNICEF Nagykövet.

Hogy néz ki egy Ébresztő-óra?

A célunk, hogy játékos, interaktív formában, a gyermekek életkorához igazodva adjunk át ismereteket. A felvetett problémák megélésével, és a válaszok megadásában való részvétellel a gyerekek tartós tudás birtokába juthatnak. Mivel a foglalkozás interakción és párbeszéden alapul, az Ébresztő-órát szűk osztályközösségekben tartjuk.

Milyen költsége van egy foglalkozásnak az iskolára/osztályra nézve?

Semmilyen, az Ébresztő-órák teljesen ingyenesek.

Ki határozza meg az Ébresztő-óra időpontját?

A foglalkozás időpontját előzetes egyeztetés alapján, az érintett osztállyal/tanárral és előadóval közösen határozzuk meg. Lehet osztályfőnöki, vagy más délelőtti órán, illetve lehet a délutáni napközi foglalkozás alatt is.

Illeszkedik az Ébresztő-óra a tanrendbe?

Igen, a foglalkozások témája összhangban van a Nemzeti Ifjúsági Stratégia és a Nemzeti Alaptanterv célkitűzéseivel is. A foglalkozások illeszkednek az etika-, földrajz-, társadalomismeret- vagy az osztályfőnöki óra anyagába, de a jelentkező iskola szándéka szerint bármely óra helyett, illetve délutáni foglalkozások keretében is megszervezhetőek.

 

Szeretnél önkéntes előadóként részt venni az Ébresztő-óra programban, és foglalkozásokat tartani iskolákban? Írj egy rövid bemutatkozó levelet a​z ebresztoora​@unicef.hu címre.

Kapcsolódó dokumentumok:

  • Ébresztő-óra programleírás

    -ó-leírás-rövid.docx

    102.11 kB

    Letöltés