#nemvagyegyedül kampány

Ez a kampány már lezárult. Ha szeretnél többet tudni a cyberbullyingról, kattints IDE. A #nemvagyegyedül kampány 2020-ban folytatódik! A részleteket ITT találod.

A 2018-as #nemvagyegyedül kampány célja

A #nemvagyegyedül kampányunk olyan gyerekeknek szólt, akiket közvetlen környezetük és korosztályuk többnyire az interneten keresztül bántalmaz. Fizikai nyomot a legtöbb esetben nem hagy, de maguk a gyerekek is szeretnek hallgatni róla – van, aki azért, mert úgy érzi, hogy nem tud kihez fordulni, van, aki azért, mert attól fél, hogy csak rosszabbra fordul a helyzet, és sokan vannak, akik nem aktív részesei a történetnek, és nem tudják, hogy mit tegyenek.

Hazai adataink alapján a 10-18 évesek 88 százalékának van profilja közösségi oldalon, ugyanakkor a gyerekek fele nem érzi biztonságosnak az internetet, és találkozott már olyan tartalmakkal, amiket nem értett. Harmadukat zaklatták már különböző online felületeken. A Heliotis Kft (2015) kutatásából pedig az derül ki, hogy a gyerekek megközelítőleg 20 százaléka tapasztalt online bántalmazást (nevében posztoltak vagy hamis üzenetet küldtek, fényképét, videóját tették fel az internetre, hogy megszégyenítsék), illetve nagyjából 10 százalékuk követett el bántalmazást saját bevallása szerint. Az online bántalmazást minden más bántalmazás típusnál erősebben tartják a diákok nagyon súlyos problémának. Ennek egyik oka, hogy az internetes zaklatás mindig jelen van, nem ér véget azzal, ha hazamennek az iskolából, a kellemetlen üzenetek bármilyen profilról érkezhetnek, a fényképeket pedig bármikor le lehet menteni privát készülékre, hogy később újra felhasználják.

A megoldás sem mindig kézen fekvő. A kampányunkkal azt szerettük volna elérni, ha a bántalmazott fiatalok nem maradnának egyedül a problémáikkal, hanem tudnák, hogy van hová fordulni, és nincsenek egyedül. Sokan nem mernek a hozzájuk közel állókhoz fordulni, a szüleikhez vagy tanáraikhoz, mert szégyellik, ami velük történik, így egyedül próbálnak valahogyan túlélni. A kampányba bevont hírességek ügyünk mellé álltak, személyes példáikkal és közvetlen támogatásukkal is segítik a programunkat, míg azt is erősítették az UNICEF Magyarországgal együtt, hogy még ha végképp minden reménytelennek tűnik is, valójában mindig van hova fordulni segítségért.

A kampány menete

A kampány kezdete óta működtettünk egy weboldalt, ahol a gyerekek becenevük és e-mail címük megadásával tudtak kapcsolatba lépni velünk, és rajtunk keresztül azzal a hírességgel, akitől szívesen elfogadják a tanácsot. A beérkezett leveleket az UNICEF Magyarország juttatta el az adatvédelmi szempontok betartásával a programba bevont ismert emberhez, aki személyes videóüzenetben válaszolt az őt megkeresőnek. Az üzenet szintén az UNICEF segítségével jutott el közvetlenül a gyerekhez, akinek így nem kellett félnie attól, hogy története nyilvánosságra kerül. A személyre szóló üzenet azonban olyan tanácsokat és bátorításokat tartalmazott, amit a bántalmazott gyerek fel tudott használni a mindennapjaiban, támaszkodni tudott rá, erőt tudott meríteni belőle, illetve cselekedni tudott.

Szakmai háttér

A kampány szakmai megvalósulásának hátterét az UNICEF Magyarország adta a Kék-Vonal Gyermekkrízis Alapítvánnyal együttműködésben. A kampányban részt vevő hírességeket nem hagytuk magukra a megoldandó problémákkal, hanem nekik is segítettünk abban, hogy a lehető legjobb válaszokat tudják adni. Az egyéni válaszadás mellett a program részeként azonban ők maguk is beszéltek arról, hogy nekik milyen online és offline bántalmazásokat kellett átélniük akár gyerekkorukban, akár karrierjük során, és azt is elmondták, hogy ők milyen módszerekkel jutottak túl rajtuk. Így megerősítették a bántalmazott gyerekek önbizalmát, önértékelését, valamint saját nehézségeik felvállalásával hitelesen tudtak tanácsokat adni.

A kampány során minden beérkezett levélre a rendszer egy automatikus válaszüzenetet küldött, amiben az UNICEF azonnali, univerzális tanácsokat is adott a gyerekeknek, felkészülve arra az esetre, ha valaki úgy érezte, kilátástalan a helyzete. Felhívtuk a figyelmüket arra, hogy ne szégyelljenek a nehézségeikkel valaki olyan felnőtthöz vagy baráthoz fordulni, akiben megbíznak, de tájékoztattuk őket arról is, hogy ha úgy érzik, nincs ilyen ember körülöttük, a Kék-Vonal ingyenes lelkisegély-vonalát a 116-111-es telefonszámon név nélkül is felhívhatják.

Adatkezelés és utóélet

A kampány során kiemelt figyelmet fordítottunk az adatvédelemre, és arra, hogy a bántalmazást elszenvedő gyerek teljesen anonim maradhasson, így garantálva, hogy nem érik további támadások azért, mert segítséget kért. A jelentkezéskor azért volt szükséges megadni becenevet és e-mail címet, hogy személyesen őt lehessen megszólítani, illetve, hogy a választ el tudjuk juttatni hozzá. Az így kézbesített videóüzenet az övé lett, de ha akarta, másokkal is megoszthatta – ez az ő döntése és szabad választása volt.

A kampány végén elkészült kommunikációs összefoglalóban nem szerepelnek szó szerinti idézetek a levelekből, sem olyan konkrét példák, amikből bárki segítségkérő beazonosíthatóvá válna – mindössze a leggyakoribb témákat soroltuk fel. A kampányba bevont hírességek számára is tájékoztatókat tartottunk az adatkezelésről és a kampányban való részvétellel járó felelősségről.

A beérkezett leveleket a kampány lezárultakor töröltük, azokat és az így beérkezett adatokat a későbbiekben semmilyen módon nem használjuk fel.

Együttműködő partnerek

A program a Generali Biztosító közreműködésével valósult meg. Szakmai segítséget nyújtott a kampányban a Kék-Vonal Gyermekkrízis Alapítvány. Az akcióhoz olyan hírességek és a YouTube világában óriási követőtábort megmozgató influencerek is csatlakoztak, mint Vecsei H. Miklós, Puskás Peti, Dukai Regina, Lina és Panni, FollowAnna, Rubint Rella, Magyarósi Csaba, Szirmai Gergely, Abosi Barni, Kettner Henry, Basky Balázs (Roar), Fenyvesi Zoli, Galcsik Győző, és Siklósi Örs (AWS).

 

Segíts a kritikus helyzetben lévő gyerekeknek!

Havi rendszeres adományoddal életeket menthetsz.

Segítek