Copyright © 2024 UNICEF HUNGARY
A gyerekjogi nevelés (child rights education) a gyermekjogok és a gyermekjogi megközelítés tanítása és tanulása annak érdekében, hogy a felnőtteket és a gyermekeket képessé tegyük azok alkalmazásáért való kiállásra családjukban, iskolájukban, közösségükben, nemzeti és globális szinten.
A gyermekjogi nevelés a cselekvésről szól. A gyermekjogokról tanulva és a gyermekjogi megközelítést megismerve a gyerekek és a felnőttek képesek lesznek változást teremteni mind a közvetlen környezetükben, mind a világban.
A gyermekjogi nevelés célja, hogy támogassa a jogalanyokat- különösen a gyerekeket- jogaik követelésében, és a felelős személyeket kötelességeik teljesítésében. Segíti a gyerekeket és felnőtteket a közös munkában, és bátorítja a valódi részvétel és a gyerekek polgári bevonódását.
Az emberi jogi neveléshez hasonlóan a gyermekjogi nevelés egyaránt tartalmazza:
- a tanulást a jogokról,
- a jogokon keresztül (jogok, mint a tanulási kultúra átalakításának szervező elve),
- és a jogokért (cselekedni a jogok érvényesüléséért),
- méghozzá a tanulás, mint jog átfogó elve részeként.
A gyermekjogi nevelés és a gyermekjogi megközelítés az emberi jogi nevelés és az emberi jogi megközelítés szélesebb csoportjába tartoznak, de a gyermekjogi előírásokat és alapelveket sokkal szisztematikusabban alkalmazzák (különösen a hat ernyőszerű gyermekjogot).
2014-ben az UNICEF megjelentette a „Kézikönyv a gyermekjogi nevelésről” c. kiadványt, mely egy olyan jogokon alapuló megközelítést vázol a gyermekjogi nevelés fejlesztésére, amely a formális oktatásra összpontosít a kora gyermekkori nevelés körében, általános iskolában és középiskolában.
A Kézikönyv céljai a következők:
-
Erősíteni az UNICEF nemzeti bizottság és országos irodák projektmenedzserei és más érdekelt felek képességeit, hogy tudjanak tervezni, végrehajtani, felügyelni és értékelni olyan programokat, melyek a gyermekjogokat támogatják az iskolákban és a kora gyermekkori környezetben;
-
Áttekintést és útmutatást nyújtani arról, hogyan kell megfelelően az iskolai tantervbe, tanítási gyakorlatba és tanulási környezetbe ültetni és végrehajtani a gyermekjogi nevelést;
-
Példákkal illusztrálni a gyermekjogi nevelés kezdeményezéseit, információit és modelljeit a programok és projektek stratégiai tervezéséhez, felügyeletéhez és értékeléséhez.
-
Az UNICEF-en belül egységes megközelítést elérni a gyermekjogi nevelésben.
A Kézikönyvhöz készült magyar nyelvű brossúra letölthető a csatolmányok között, a teljes angol nyelvű anyag pedig ezen a linken érhető el.
Az UNICEF megbízta a Queen’s University Belfast gyermekjogi központját, hogy kezdeményezzen alapfelmérést a gyermekjogi nevelésről a nemzeti bizottságokkal rendelkező országokban. A kutatás a következő kérdések köré épült fel:
-
A nemzeti bizottságokkal rendelkező országok milyen mértékben alkalmazzák a gyermekjogi nevelést?
-
Ahol a gyermekjogi nevelés végrehajtása előrehaladott, milyen tényezők segítették ezt a folyamatot?
-
Ahol a gyermekjogi nevelés végrehajtása nem előrehaladott, milyen tényezők akadályozták ezt a folyamatot?
A kutatás magyar nyelvű összefoglalója a csatolmányok között, a teljes angol nyelvű anyag pedig ezen a linken érhető el.