Copyright © 2025 UNICEF HUNGARY
Beszélgetés a szupervízióról webinárium
- Mi indokolta az ingyenes szupervízió bevezetését?
- Miben segítette a szupervízió a gyermekekkel foglalkozó szakemberek személyes és szakmai fejlődését?
- Mi volt a program tanulsága a szupervizorok és a gyermekekkel foglalkozó szakemberek számára?
Többek között ezekről a témákról esett szó 2022. április 14-én megrendezett webináriumon, ahol a programban részt vevő személyek, valamint a program munkatársai osztották meg értékes gondolataikat.
A beszélgetés résztvevői:
- Szlankó Viola, pszichológus, az UNICEF Magyarország gyermekvédelmi vezetője
- Kovács-Gál Nóra, az UNICEF Lélekemelő Program koordinátora, gyógypedagógus, interkulturális szakértő és tanácsadó
- Wiesner Erzsébet, okleveles szupervizor, coach, a Magyar Szupervizorok és Coach-ok Társaságának tiszteletbeli elnöke
- Donáth Attila, Magyar Szupervizorok és Szupervizor-Coachok Társaságának tagja, szupervizor, tréner, szervezetfejlesztő, tanácsadó
- Tóth Ágnes, intézményvezető-helyettes (Vakok Óvodája, Általános Iskolája, Szakiskolája, Készségfejlesztő Iskolája, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézménye, Kollégiuma és Gyermekotthona. Röviden: Vakok Iskolája) pedagógus
- Szabolcsi Marcell, pedagógus (magyar, történelem, dráma- és színházpedagógus)
- Moderátor: Lux Ágnes, Gyermekjogi Civil Koalíció koordinátora, a Társadalomtudományi Kutatóközpont tudományos munkatársa
2021 őszén kvalitatív és kvantitatív kutatást végeztünk a programban résztvevő szupervizorok és szupervizáltak körében, hogy felmérjük az észrevételeket, tapasztalatokat, tanulságokat, hiszen így kapunk igazán hiteles képet a szupervíziós program nélkülözhetetlenségéről, relevanciájáról. Tanulmányunkkal fontosnak tartjuk felhívni a figyelmet arra, hogy a gyermekekkel foglalkozó szakembereknek a munkahelyi lelki egészségvédelem, valamint a munkabírás, stresszkezelés, motiváció serkentése érdekében szükségük lehet a rendszeres szupervízióra, lelki támogatásra. A felmérés legfontosabb megállapításai közé tartozik, hogy:
- a pedagógusok és gyermekvédelmi szakellátásban dolgozók problémái nem csupán a koronavírus-járvány okozta válsághelyzetből adódnak, noha a szervezet erre a helyzetre reagálva indította el programját;
- a szupervizáltak kiégéses tünetei erősödtek a digitális oktatással járó nehézségek és az egyre erősödő motiválatlanság által;
- itthon sok szakember számára még nem eléggé ismert a szupervízió fogalma;
- a szupervizáltak lényeginek tartják a mentális egészség fejlesztését, hiszen ezzel sok kiégéses és egyéb probléma kezelhető.
A rendelkezésre álló szakemberek a Magyar Szupervizorok és Coachok Társaságának tagjai:
Bognár-Nickl Gabriella (szociális munkás, szociálpolitikus, szupervizor, szupervizor coach, okleveles pszichológus (egyéni vállalkozó))
Donáth Attila (Magyar Szupervizorok és Szupervizor-Coachok Társasága; szupervízor, tréner)
Drimmer Judit (szervezetfejlesztő szupervizor, tanácsadó, mediátor, közgazdász)
Enyedi Ágnes (tanár, tanárképző tréner, oktatásfejlesztési tanácsadó)
Hegedűsné Kékesi Zsuzsanna (szupervizor, közgazdász, gazdaságpszichológiai szakember, coach. Magyar Szupervizorok és Szupervizor-Coachok Társasága)
Molnár Erzsébet (csoportanalítikus, mentálhigiénikus, szupervizor, coach)
Nagy Dánielné Szerencsi Erika (református lelkipásztor, szupervizor)
Németh Emese Karolina (diplomás coach és szupervizor, művészetterapeuta https://www.nemethemese.com/)
Tóth Judit (szupervizor)
Varju Kata (mediátor, coach, művészet- és meseterapeuta)
Zsitnyányi Ágnes (szupervizor, mentálhigiénés szakember, online mentálhigiénés tanácsadó szakember, mediátor, rajzvizsgálati szaktanácsadó, közgazdász)
Torma Ilona Heléna (Pedagógus, oktató, közoktatási vezető, mentálhigiénés szakember, okleveles szupervizor, a Magyar Szupervizor és Szupervizor – coach Társaság tagja)
Az UNICEF Magyarország Lélekemelő Programját 2024-ben a Kulturális és Innovációs Minisztérium és a Családbarát Magyarország támogatja: