Híreink

58 millió gyerek nem jár iskolába

2015. január 28. 09:20

Az Investment Case for Education and Equity című, az oktatás és egyenlőség értekében tett befektetésről szóló dokumentum szerint az alacsony jövedelmű országok közoktatási erőforrásainak átlagosan 46 százalékát közvetlenül a diákok legiskolázottabb 10%-a élvezheti. Az alacsony-közepes jövedelmű országokban ez az érték 26 százalék. Ez az egyenlőtlenség aránytalan előnyöket jelent a legtehetősebb családokból származó gyermekeknek, akik jellemzően a legmagasabb szintű oktatásban részesülnek.

A jelentés, amely az első az UNICEF által az év folyamán a Bill and Melinda Gates Alapítvány támogatásával elkészülő jelentések sorában, határozottan javasolja a kiegyenlítettebb oktatási kiadásokat. Felhívja a kormányokat, hogy részesítsék előnyben a leginkább marginalizálódott gyermekek  – szegények, lányok, etnikai és nyelvi kisebbségek, fogyatékkal élő gyermekek és konfliktuszónákban élők – igényeit.

„Ma a világon mintegy 1 milliárd általános és alsó középiskolai életkorú gyermek él. Ez 1 milliárd okot jelent az oktatásba történő befektetésre” – mondta Yoka Brandt, az UNICEF helyettes ügyvezető igazgatója. „Túl sok gyermek nem részesül minőségi oktatásban a szegénység, konfliktusok és a nemi, fogyatékossággal vagy etnikummal kapcsolatos diszkrimináció miatt. Ahhoz, hogy ezt megváltoztassuk, radikálisan át kell értékelnünk a jelenlegi gyakorlatokat, több erőforrás biztosításával és azok egyenlőbb elosztásával.”

A jelentés az oktatásban megfigyelhető további súlyos válságra is rávilágít. Az iskolai oktatás hozzáférhetőségének emelését célzó folyamat megtorpant – jelenleg 58 millió általános iskolás korú gyermek nem jár iskolába, így nyilvánvaló, hogy a 2. Millenniumi Fejlesztési Célkitűzés (a teljes körű általános iskolai oktatás megvalósítása) nem fog megvalósulni. Ezen kívül sokan azok közül, akik jelenleg iskolába járnak, valójában nem tanulnak. Az adatok megmutatják, hogy a 4. osztályt elérő gyermekek közül 130 millió nem sajátítja el az olvasás és a számtan alapjait.

Ez a helyzet tovább fog romlani, ahogy növekszik az iskoláskorú populáció mérete. A teljes körű alapfokú oktatás megvalósításához a világnak 2030-ig további 619 millió 3 és 15 év közötti gyermeket kell beiskoláznia, amely 57 százalékos növekedést jelent a jelenlegi értékekhez képest.

Ennek ellenére az oktatásra fordított állami források mértéke csökken. 46 alacsony jövedelmű országban az általános alapfokú oktatás finanszírozásához éves szinten 26 milliárd dollár hiányzik, és 2009 óta az oktatáshoz nyújtott hivatalos fejlesztési támogatás is 10 százalékkal csökkent. Összehasonlításként a világ 15 legnagyobb bevételű vállalata éves nyereségének csupán 5 százaléka elegendő lenne ennek a hiánynak a megszüntetésére.

 

Az UNICEF arra buzdítja a kormányokat és az adakozókat, hogy fokozzák az oktatásra fordított kiadásaikat, és gondoskodjanak róla, hogy az összegeket hatékonyabban használják fel, illetve egyenlőbben osztják szét. A jelentés szerint a magánszektornak abban is kiemelkedő szerepe van, hogy az oktatásra szolgáló erőforrásokat mozgósítani lehessen.

 

„Hosszú ideje tudjuk, hogy az oktatás törheti meg a tartós szegénység ördögi körét, és a gyermekek, családok és országok által elszenvedett hátrányokat. Azonban ennek megvalósításához a kormányoknak és a magánszektornak nem csupán az a feladata, hogy többet fektessen be, hanem az is, hogy bölcsebben fektessen be az oktatásba” – mondta Brandt.