Copyright © 2025 UNICEF HUNGARY
Digitális elhanyagolás – egy láthatatlan, mégis mindennapos veszélyeztetési forma
2025. május 17. 19:23
Szlankó Viola, az UNICEF Magyarország gyermekvédelmi igazgatójának írása
A legtöbb szülő nem engedné el a gyerekét egyedül egy nagyvárosban – telefon, térkép, vagy biztonságot nyújtó kíséret nélkül. Mégis, nap mint nap megtesszük ezt – csak épp a digitális térben. És közben sokszor megnyugtatjuk magunkat: „Itthon van, nem lehet baj.” Ez a hamis biztonságérzet az egyik legnagyobb kockázat, amivel a mai gyerekek szembesülnek.
A digitális elhanyagolás olyan szülői vagy gondozói magatartás, amelyben a gyermek magára marad az online világban – felügyelet, útmutatás, biztonsági keretek vagy érzelmi támogatás nélkül. A fogalom nem egyszerűen a képernyőidő kérdéséről szól, és nem is arról, hogy „sokat internetezik-e a gyerek”. Sokkal inkább arról, hogy a felnőttek jelen vannak-e a gyermek digitális életében – vagy sem.
Ez a típusú elhanyagolás megnyilvánulhat például:
– a teljes kontrollhiányban („csak hadd játsszon, legalább csendben van”),
– a határok és irányelvek hiányában („majd megtanulja magától, mire kell figyelni”),
– vagy az érdeklődés és beszélgetés teljes hiányában („fogalmam sincs, mit csinál, de úgyse engedi, hogy belenézzek”).
Mert a gyerek valódi térben sincs biztonságban, ha egyedül van – és ez az online térre is igaz. Csakhogy az online tér sokkal kevésbé látható, kevésbé érzékelhető, és sokszor a felnőttek számára is kiismerhetetlen.
A gyerekek ilyenkor védtelenek:
– káros tartalmakkal (erőszakos, pornográf, testképromboló anyagok) szemben,
– manipulatív algoritmusokkal, amelyek egyre szélsőségesebb tartalmak felé húzzák őket,
– online bántalmazással (bullying, kizárás, zaklatás),
– predátorokkal, akik kihasználják a naivitásukat,
– vagy egyszerűen csak azzal az érzéssel, hogy „senki nem kérdezi meg, mit csinálok”.
Ez mind valós veszélyeztetettség, még ha nem is mindig látványos. Az ENSZ Gyermekjogi Egyezménye is egyértelműen kimondja:
– a gyermeknek joga van a védelemhez minden bántalmazással és elhanyagolással szemben (19. cikk),
– joga van a fejlődéshez és biztonságos környezethez (6. cikk),
– és joga van ahhoz, hogy szülei vagy gondozói aktívan részt vegyenek a nevelésében (18. cikk) amelyhez aktív segítséget nyújt az állam.
Fontos leszögezni: a technológia önmagában nem ellenség. A gyerekek joggal vannak jelen az online térben – tanulnak, kapcsolódnak, kreatívak, és sokszor érettebben mozognak ott, mint mi, felnőttek.
A probléma ott kezdődik, amikor a gyerek nincs kísérve ebben a világban. Nem azért, mert a szülő rossz szándékú – hanem mert nem tud róla, nem meri, vagy nem érzi fontosnak. Mert nincs rá ideje. Mert ő maga is digitálisan „elveszett”. Ezért fontos, hogy a szakemberek és a közbeszéd ismerje és használja a digitális elhanyagolás fogalmát – mert ezzel tudatosabbá tehetjük a megelőzést és a támogatást is.
Az internet nem “csak játék” vagy “csak videózás” – sokszor ezek mögött erőteljes érzelmi, identitásformáló, sőt akár veszélyes hatások is állhatnak. Fogadjuk el, hogy a gyerekek online tapasztalatai éppolyan valósak, mint a fizikai világban szerzettek.
Ismerjük meg, milyen platformokat használnak, milyen videókat néznek, kik azok az influenszerek, akiket követnek. Hallgassuk meg, miről szólnak ezek a tartalmak, és gondoljuk végig: vajon ezek egyeznek-e a családi értékeinkkel?
Ha a gyerek valamit mutatna az online világból, soha ne legyintsünk, ne bagatellizáljuk – ez az ő világa. Ha most nem nyitunk be ezen az ajtón, később már lehet, hogy be sem enged.
Kérdezzük meg, mivel foglalkozik online, mit néz, mi tetszik neki, mi nem. Ezekből a beszélgetésekből érthetjük meg igazán, mi foglalkoztatja, mi szorongatja vagy épp mi lelkesíti.
Nem pusztán korlátozás, hanem biztonság, ha megbeszéljük, mikor, mennyit és mit lehet netezni. A legújabb szakmai ajánlások szerint a 16 év alatti gyerekeknél érdemes komolyan megfontolni a közösségi média használatának halasztását.
Az NMHH (Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, Internet Hotline) oldalán sok hasznos eszközt, szülői útmutatót és szűrőprogram-ajánlást találunk. Éljünk ezekkel – de ne ezek legyenek az egyetlen „őreink”.
Beszéljük meg a gyerekkel, hogy soha ne beszélgessen ismeretlenekkel a neten, és ha ilyesmi történik, mindig szóljon. Segítsünk neki felismerni a manipulációt, a zaklatás jeleit és a megtévesztő tartalmakat.
Amit mi teszünk – mennyi időt töltünk a telefonunkon, hogyan beszélünk másokkal, mit osztunk meg – azt fogják normaként követni. A mi online szokásaink is formálják az övékét.
A legjobb védelem az, ha az online világ mellett a gyerek valós, örömteli, kapcsolódó élményekhez is hozzájut. Szervezzünk közös programokat, baráti találkozókat, mozgást, élményt – ezek nem csak kitöltik az időt, hanem érzelmi védelmet is adnak.
A szülők támogatása nem lehet kizárólag magánügy. Szükség van olyan államilag elérhető, helyi vagy iskolai szinten megszervezett programokra, amelyek szakemberek bevonásával segítenek eligazodni az online tér kihívásaiban. Ezek a foglalkozások segíthetnek a szülőknek felismerni a digitális veszélyeket, megismerni a technikai védelmi lehetőségeket (pl. szűrőprogramok, biztonsági beállítások), és eszközt adhatnak ahhoz is, hogyan beszélgessünk erről a gyerekeinkkel. Ez nem extra luxus, hanem alapvető prevenció.
A digitális elhanyagolás nem a jövő kihívása. Már itt van. És ha nem ismerjük fel időben, a következményeit már csak a gyerekeink viselkedéséből, magányából vagy fájdalmas döntéseiből fogjuk visszafejteni.
Online visszaélések esetén az Internet Hotline-hoz az internethotline@internethotline.hu e-mail címen, illetve a https://nmhh.hu/internethotline/ honlapon elérhető űrlapon tehetnek bejelentést.
További hasznos tudnivalók a témában:
Segíts a kritikus helyzetben lévő gyerekeknek!
Havi rendszeres adományoddal életeket menthetsz.
Copyright © 2025 UNICEF HUNGARY