Híreink

Ecuadori Amazónia: távoli, de nem elszigetelt

2020. augusztus 31. 10:16

Bár a koronavírus-járvány miatt bezártak az iskolák, az Ecuador távoli sarkaiban élő diákok még internet-hozzáférés és mobiltelefon nélkül is folytathatják a tanulást.

Raiza a megszokott módon kezdi a napját. A 6 órai kelés után a családi étkező felé veszi az irányt, ahol édesanyja, Silvia már az elkészült reggelivel, az Ecuador amazóniai térségében népszerű chuculával, egy édes plantain-, azaz főzőbanán smoothieval várja.

Reggeli után a 11 éves Raiza segít elmosogatni az edényeket, aztán megeteti a család házi kedvenceit, valamint maniókát és egyéb zöldségeket és gyümölcsöket szed pandayacui kertjükben, Ecuador északkeleti részében, a Kichwa őslakos közösség területén. Silvia gyermeket vár; a kicsi várhatóan a következő néhány napban fog megszületni, így Silvia fáradtabb a szokásosnál és szüksége van egy kis plusz segítségre a ház körül.

Ám az új családtag küszöbönálló érkezése nem az egyetlen változás, amellyel Raizának meg kell küzdenie mostanában. Az elmúlt hónapokban nem tudott iskolába menni.

„Ne felejtsd el megmosni a kezed szappannal és vízzel, ha végzel” – emlékezteti Silvia Raizát, ahogy lánya kilép az ajtón. Ez a mondat mostanában gyakran hangzik el a világ legkülönbözőbb pontjain; emlékeztet arra, hogy a Covid-19 még a legtávolabbi, Pandayacuhoz hasonló közösségekben élő fiatalok mindennapjait is felforgatja.

Az oktatási szakadék áthidalása

Három hónap telt el azóta, hogy Latin-Amerikában és a Karib-térségben bezártak az iskolák, melynek következtében mintegy 154 millió itt élő gyermek esett ki ideiglenesen az oktatásból. Sok gyermek folytathatta a tanulást az interneten keresztül, ám az Ecuador amazóniai térségéhez hasonló távoli területeken erre nincs lehetőség.

Raizának nincs internet-hozzáférése, sem mobiltelefonja vagy televíziója, így tanulásra csak akkor adódik lehetősége, amikor tanára, Doris hetente egyszer meglátogatja.

„Raiza az egyik legérettebb gondolkodású diákom. Kitörő örömmel fogad minden alkalommal, amikor meglátogatom és iskolai anyagokat hozok neki” – mondja Doris. „Az édesanyja is nagyon támogató, és segít neki a házi feladatok megoldásában.”

A Covid-19 világjárvány során még egyértelműbbé váltak azok az eleve számottevő különbségek, amelyek Ecuador városi és vidéki területei között mutatkoznak az oktatáshoz való hozzáférés terén. Az ország háztartásainak kétharmadában nincs internet-hozzáférés, így sok gyermek nem részesedik az online oktatás előnyeiben. Különösképp azok vannak hátrányban, akik városokon kívül élnek.

Itt jönnek a képbe a Dorishoz hasonló tanárok, akik hagyományos tantárgyak oktatóanyagait használják – matematika, történelem, spanyol nyelv, családközpontú tevékenységek (mint a főzés és a kézművesség) –, és átadják a legfrissebb útmutatásokat a Covid-19 megelőzéséhez. Ahelyett, hogy a tanárok a megszokott módon az iskola felé vennék az irányt, külön-külön keresik fel diákjaikat otthonaikban, ahol ellenőrzik a fejlődésüket és házi feladatot adnak fel nekik.

A felhasznált oktatási segédanyagok egy olyan programon alapulnak, amelyet a 2016-os pusztító földrengésre adott válaszreakció keretében fejlesztettek ki. A földrengés által előidézett iskolabezárások miatt rengeteg gyermeket fenyegetett a lemaradás. Ezeket az anyagokat az UNICEF és kivitelezési partnere, a Desarrollo y Autogestión segítségével a jelenlegi helyzethez igazították, hogy mintegy 1200, Raizához hasonló gyermek fejlődését biztosítsák – akiket ugyancsak fenyeget az iskolai lemaradás veszélye, a járvány miatti iskolabezárások következtében.

„Ezek közül a gyermekek közül sokan kiszolgáltatott helyzetben vannak: problémát jelent számukra a migráció, a családon belüli erőszak, a gyermekmunka és esetenként az olyan elterjedt nézetek is, amelyek nem támogatják a gyermekek, különösen a lányok oktatásban való részvételét” – mondja Nancy Torres, a Desarrollo y Autogestión Pedagógiai Szintre Hozás és Élénkítés projektjének koordinátora.

Délután 2 órára Raiza elkészül a házi feladataival és megkéri édesanyját, hogy tartson vele: az unokatestvéreivel terveznek találkozót a közeli folyónál. Ha pihenésről, úszásról és tilápiafogásról van szó, a folyó Raiza kedvenc helye.

„Tudom, hogy a gyerekek most nem mehetnek iskolába, de így is tanulnak otthon, a szüleik segítségével” – mondja Silvia. „És még mindig játszhatnak a folyóban és élvezhetik a gyönyörű természetet, ami a miénk.”

Az iskolai lemaradás által fenyegetett gyermekek elérését célzó kezdeményezés, amelyet a Diners Club Ecuador fő finanszírozó és a Desarrollo y Autogestión végrehajtó partner támogat, az UNICEF Ecuador átfogó, oktatásra irányuló Covid-19 programjának részét képezi. Ehhez fűződik továbbá a digitális eszközök adományozása és az internet-előfizetés biztosítása tanárok számára, a diákokkal történő kapcsolattartás céljából, az oktatási célú rádiós és televíziós műsorok készítése, valamint az interkulturális és kétnyelvű oktatási útmutatók biztosítása.

Segíts a kritikus helyzetben lévő gyerekeknek!

Havi rendszeres adományoddal életeket menthetsz.

Segítek