Híreink

Egy szebb jövő reményében: Ahmad visszatérhet az iskolába az UNICEF támogatásával

2022. július 29. 16:44

2022. május, Quneitra, Dél-Szíria – „Amíg más gyerekek iskolába jártak, én birkákat tereltem” – meséli a 13 éves Ahmad, aki a dél-szíriai Quneitrában található Qseibeh nevű faluban él.

2018-ban a család hazatérhetett Qseibeh-be, korábban a háborús konfliktusok miatt többször el kellett hagyniuk a falut. „A házunk súlyosan megrongálódott, ezért a nagybátyámnál laktunk. Nem engedhettük meg magunknak, hogy újjáépítsük a saját otthonunkat.”

Mohammad, Ahmad édesapja napszámos építőmunkásként dolgozott legidősebb fiával, Abdelhadival. A szerény pénz, amelyet így megkerestek, alig tartotta életben a hattagú családot. 2020-ban Ahmad édesapja leesett egy épület tetejéről munka közben. „Soha nem felejtem el azt a napot. Épp iskolában voltam, amikor a baleset történt. Apa súlyosan megsérült, átmenetileg lebénult.”

Ahmad életkorához képest túlzott mértékű felelősséget vállalt: iskolába járás helyett dolgozni kezdett, hogy ő is támogatni tudja édesanyját és testvéreit.

„Minden nap kora reggeltől napnyugtáig tereltem a szomszédaink juhait. Fárasztó volt, de ami a legjobban elszomorított, az az iskola kihagyása volt. Hiányoztak a barátaim is” – mondja Ahmad. Azért dolgozott, hogy eltartsa a családot, és kifizesse apja nagyon szükséges orvosi kezelését és gyógyszereit.

2021 nyarán két fiatal önkéntes látogatta meg Ahmad faluját, hogy találkozzon az ott élő gyerekekkel. Meséltek Ahmadnak az UNICEF által támogatott oktatási lehetőségekről, amelyek célja az, hogy segítsék a gyerekeket és a fiatalokat abban, hogy továbbtanulhassanak, és olyan készségeket sajátíthassanak el, amelyek segítségével könnyebben válthatnak majd át a tanulásból a munkába.

„Éreztem, hogy minden szomorúságom elszállt, miután az önkéntesek arra biztattak, hogy látogassam meg az oktatási központot. Elmagyarázták édesanyámnak, milyen programban vehetek részt, és úgy tűnt, ő is szívesen küld oda. Életem egyik legjobb napja volt.”

Ahmad elkezdett részt venni az önálló tanulási programban, amely kifejezetten azoknak a gyerekeknek készült, akiknek segítségre van szükségük a kimaradt ismeretek pótlásához.

„A tanulás mellett újra normális életet élhettem, korombeliekkel találkozhattam, és kipróbálhattam a sportot, a kézművességet és a festészetet is” – meséli Ahmad. “Több önbizalmam lett, örültem az új lehetőségeknek. Három hónappal a program megkezdése után pedig vissza is térhettem az iskolába.”

Már csak iskola után és hétvégén terel juhokat, hogy több ideje legyen a tanulásra. „Amikor dolgozni megyek, magammal viszem a könyveimet, hogy olvassak, és megcsinálom a házi feladataimat is.”

Ahmad továbbra is gyakran látogatja az oktatási központot, ahol a fő tantárgyakból tartanak korrepetálást: arab és angol nyelvből, matematikából, természettudományból, fizikából és kémiából. „Tanár akarok lenni, szeretnék segíteni a falumban élő és az iskolából kieső gyerekeknek. Szeretném megváltoztatni az életüket úgy, ahogy az enyém megváltozott.”

Az UNICEF által támogatott integrált oktatási központok (ILC) többféle tanulási utat biztosítanak azoknak a fiataloknak és gyerekeknek, akik már nem járnak iskolába, vagy idő előtt lemorzsolódtak.

2021 óta az UNICEF közel 4.000 gyermeket ért el Szíriában 12 ILC-n keresztül oktatási támogatással. 2022-ben 7.000 fiatal szerzett életvezetési és állampolgári ismereteket, és sajátított el írás-olvasási, számolási és számítástechnikai készségeket az ILC-kben.

 

 

Segíts a kritikus helyzetben lévő gyerekeknek!

Havi rendszeres adományoddal életeket menthetsz.

Segítek