Copyright © 2025 UNICEF HUNGARY
Gyermekjogok az iskolában – új tanév, új lehetőségek
2025. augusztus 30. 09:12
Tanévkezdés: öröm vagy szorongás?
A tanév kezdete minden iskolás gyerek számára meghatározó. Vannak, akik izgatottan várják a találkozást a barátaikkal, az új élményeket és a tudást, mások viszont szorongással, félelemmel, aggodalommal telve lépnek be a tantermekbe. Félnek a túlterheléstől, a szabadidő hiányától, a megszégyenítéstől vagy éppen a kortárs bántalmazástól.
Különösen napjainkban, amikor a gyerekek mentális egészségét érintő kihívások és nehézségek aggasztó méreteket öltenek, létfontosságú, hogy az iskola ne a bántás, a félelem és az aggodalom, hanem a tanulás, a biztonság és a megtartó közösség színtere legyen.
Ehhez időt és kiemelt figyelmet kell fordítani az oktatás mellett a közösségépítésre: szabadidős tevékenységekre, kötetlen beszélgetésekre, közös programokra, játékra. A hétköznapok rohanásában fontos, hogy tudatosan foglalkozzunk a gyerekek mentális egészségével is. Ha a gyerekek biztonságban érzik magukat, ha tudják, hogy számíthatnak egymásra és tanáraikra, az önmagában is hozzájárul a jóllétükhöz, ráadásul egy összetartó közösség erős védőhálót nyújt a bántalmazás ellen.
A gyerekjogok mint iránytű
A gyermekek alapvető jogait az ENSZ Gyermekjogi Egyezménye rögzíti. Ezek a jogok minden gyermeket, mindig és mindenhol feltétel nélkül megilletnek. Az iskolák számára iránytűként szolgálnak: ha a tanórákon, a szünetekben és a közösségi programokon is tiszteletben tartják őket, és a nehézségek vagy konfliktusok megoldásában is a gyerekjogok érvényesülnek, akkor a gyermekek számára biztonságos és fejlődést segítő környezet alakulhat ki.
Néhány gyerekjog, amit minden iskolakezdéskor érdemes tudatosítani:
Minden gyereknek joga van félelem- és bántalmazásmentes tanulási környezethez. Az erőszak semmilyen formája nem elfogadható. Az iskolának mindent meg kell tennie a bántalmazás és az erőszak megelőzéséért, és ha mégis bekövetkezik, kötelessége a gyerek biztonságát helyreállítani és támogatást nyújtani számára. A fegyelmezési intézkedéseket, büntetéseket mindig a gyerekek emberi méltóságának tiszteletben tartásával, a Gyermekjogi Egyezmény szellemében kell alkalmazni.
A gyerekeknek minden őket érintő kérdésben joguk van kifejezni a véleményüket és érzéseiket. Az iskolának kötelessége biztosítani számukra a meghallgatás lehetőségét – egyénileg és szervezett formában egyaránt – és a döntéshozatali folyamatok során figyelembe venni álláspontjukat.
A gyermekjogok egyik alapelve az, hogy a gyerekeket nem érheti hátrányos megkülönböztetés – legyen szó fogyatékosságról, anyagi helyzetről, etnikai háttérről vagy bármilyen más tényezőről. Az előítéleteknek nincs helye az iskolában.
Az iskolakezdéskor különösen fontos hangsúlyozni az esélyegyenlőséget: minden gyermeknek egyenlő eséllyel kell kezdenie a tanévet, olyan környezetben, amely figyelembe veszi egyéni adottságait és szükségleteit.
Minden gyermeknek joga van olyan oktatáshoz, amely tiszteletben tartja méltóságát, személyiségét és képességeit. Az iskolának nem csupán lexikális tudást kell átadnia, hanem fejlesztenie kell a gyerekek készségeit, gondolkodását és kreativitását is.
Azok a gyerekek is jogosultak a tanulásra, akik speciális élethelyzetük (például tartós betegség) miatt nem tudnak rendszeresen iskolába járni – számukra megfelelő támogatást és többletsegítséget kell biztosítani.
A tanulás mellett minden gyermeknek joga van a pihenéshez, a szabadidőhöz és a játékhoz. A túlterheltség sérti ezt a jogot, ezért fontos, hogy már az iskolakezdéskor hangsúlyozzuk: nemcsak a tanulmányi eredmény számít, hanem az is, hogy a gyerekeknek legyen idejük játszani és feltöltődni.
A játék a fejlődés lényegi feltétele, a felnőttek felelőssége pedig az, hogy óvják a gyerekeket a számukra káros szabadidős tevékenységektől.
A pedagógus szerepe
A Nemzeti Pedagógus Kar Etikai Kódexe a tanár–diák kapcsolatot a kölcsönös tiszteleten alapuló mester–tanítvány viszonyként határozza meg. Ez azt jelenti, hogy a pedagógus partnerként áll a gyerek mellett: tiszteletben tartja méltóságát, nem él vissza hatalmával, és fellép minden bántó vagy megalázó helyzet ellen. A kódex szoros összhangban áll a Gyermekjogi Egyezménnyel és a jogszabályok alapján minden pedagógusra nézve kötelező Magyarországon.
Ezek alapján egyértelmű, hogy a tanulók alapvető szükségletei nem kiváltságok, hanem alapvető jogok. Ilyen környezetben nem kérdés, hogy egy gyerek szabadon jelezheti-e, ha ki kell mennie mosdóba, ha szomjas, vagy ha valaki bántja. A pedagógus feladata ilyenkor nem az engedélyezés hatalmának gyakorlása, hanem a támogató jelenlét, amelyben a gyerekek tudják: számíthatnak rájuk, és a saját biztonságuk, jóllétük megőrzésében mellettük állnak. Ez nemcsak a gyerekek komfortérzetét és önbizalmát növeli, hanem a kölcsönös tisztelet és a bizalom légkörét is erősíti az iskolai közösségben.
A pedagógus néhány jó gyakorlat bevezetésével sokat tehet a gyerekjogok iskolai érvényesülésért:
Új tanév, tiszta lap
Az új tanév mindig új lehetőségeket is hoz. Lehetőséget arra, hogy a gyerekek biztonságos, támogató, inspiráló közegben tanulhassanak. Olyan közegben, ahol az őket megillető alapvető jogok a mindennapokban is érvényesülnek.
Abban az iskolában, ahol a gyerekjogok érvényesülnek, ott a gyerekek nemcsak tanulnak – hanem kibontakoznak és megtanulják, hogy értékes, megbecsült tagjai a társadalomnak. Az oktatás a fejlődés alapköve, ami egyszerre jog és kulcs a jövőhöz.
Szerző:
Dr. Nagy-Balás Borbála
gyermekjogi szakértő, UNICEF Magyarország
Segíts a kritikus helyzetben lévő gyerekeknek!
Havi rendszeres adományoddal életeket menthetsz.
Copyright © 2025 UNICEF HUNGARY