Híreink

Közel 1 millió gyermek oktatása veszélyben

2015. május 09. 13:03

Az oktatási krízis súlyossága várhatóan növekedni fog az elkövetkező napokban és hetekben, ahogy további információk érkeznek a távolabbi területekről. Az iskoláknak május 15-én kellene újra megnyitniuk.

„Az iskolába korábban beiratkozott csaknem egymillió gyermek most azzal szembesül, hogy nincs iskola, ahová visszatérhetnének” – mondta Tomoo Hozumi, az UNICEF nepáli képviselője.

„A földrengés által érintett gyermekek azonnali, életmentő segítségre szorulnak, például tiszta vízre és fedélre, de vészhelyzetekben az iskolák is életfontosságú szerepet játszanak, még az ideiglenesen felállított oktatási helyek is. Minimálisra csökkentik a gyermekek tanulásból való kiesését, megóvják őket a kihasználástól és bántalmazástól, valamint hozzásegítik őket, hogy biztonságban legyenek és egészségesek maradjanak. Ezen kívül az iskolába járás ahhoz is hozzásegíti a gyerekeket, hogy az oly fontos mindennapi rutinhoz visszatérjenek, mert ez hozzájárulhat ahhoz, hogy megbirkózzanak az átélt élményekkel.”

A súlyosan érintett Gorkha, Sindhupalchok és Nuwakot körzetekben a becslések szerint az iskolák több mint 90 százaléka elpusztult, míg Dhalingban az iskolaépületek mintegy 80 százaléka dőlt össze. Néhány területen, beleértve Katmandut és Bhaktapurt, a megmaradt iskolaépületek nagyjából kilencven százalékát kényszerszállásként használják.

Az UNICEF aggódik, hogy az elmúlt 25 évben Nepálban az általános iskolai beiratkozás terén megvalósított komoly fejlődés – az 1990-es 64 százalékról mára több mint 95 százalékra emelkedett ez az arány – súlyos visszaesést szenvedhet el a földrengés utáni időszakban.

Nepálban az iskolából kimaradók magas aránya eddig is aggasztó volt. Az öt és 16 év közötti nepáli gyerekek közül mintegy 1,2 millióan vagy soha nem is jártak iskolába, vagy kimaradtak. Az UNICEF tapasztalatai szerint azok a gyerekek, akik hosszabb ideig elmaradnak az iskolából, ideértve a vészhelyzetek miatti kimaradást, egyre kisebb valószínűséggel fognak később visszatérni az oktatásba.

„Óriási szükség van az alternatív oktatási helyekre, az épületek felmérésére és kijavítására, és a nyilvánosság figyelmét felhívó kampányt kell elindítani, amely arra bíztatja a családokat, hogy küldjék vissza a gyerekeket az iskolába és az óvodába” – mondta Hozumi.

„Az oktatásból való hosszú kimaradás súlyos hatással lehet a gyermekek fejlődésére és jövőbeli kilátásaikra.”

Az UNICEF és partnerei minden tőlük telhetőt megtesznek, hogy a gyerekeket minél hamarabb visszajuttassák az oktatásba – ehhez hozzátartozik a gyermekbarát helyszínek és ideiglenes oktatási helyek kialakítása is a földrengés által érintett 14 körzetben. A még álló iskolaépületek szerkezetének és biztonságának felmérésére irányuló munka is folyamatban van, miközben az UNICEF támogatást nyújt a kormánynak, hogy országos irányelveket dolgozzon ki azzal kapcsolatban, hogyan lehet az iskolákat vészhelyzet idején menedékként használni.

Az UNICEF az elkövetkező 3 hónapra 50 millió US dolláros adománygyűjtést indított el a nepáli földrengéssel kapcsolatos humanitárius segítségnyújtása támogatásához, amely egy szélesebb körű, több szervezetet átfogó adománygyűjtő akció része.