Híreink

Második otthon az ukrajnai menekült gyerekeknek a budapesti Piarista Gimnáziumban

2024. február 22. 13:30

Az UNICEF által támogatott ukrán tanoda a tanulást és iskolai előmenetelt segíti, emellett olyan helyet biztosít, ahol a menekült diákok biztonságos közeget találnak, támaszt a mindennapokban

„Ez az iskola a második otthonom. Nagyon szeretem a hangulatát”, mondja a 13 éves Mása, aki a háború után érkezett Magyarországra. Ma állami iskolába jár, de a délutánjait az UNICEF Regionális Ukrán Menekültprogram Magyarországi Irodája által támogatott tanodában tölti, a budapesti Piarista Gimnáziumban.

Jelenleg több, mint száz menekült gyerek és felnőtt fordul meg az iskolában hetente. A gimnáziumban a gyerekek magyar, mint idegen nyelvet és angol nyelvet tanulhatnak, segítik őket az iskolai tananyagban való felzárkózásban, így például biológia, magyar, történelem, anatómia és kémia órákat tartanak nekik, emellett dráma és sport foglalkozásokon vehetnek részt. Ezzel egyrészt támogatást kapnak abban, hogy a magyar nyelvű iskolákban könnyebben boldoguljanak, másrészt igazi közösséget találnak ukránul és oroszul beszélő barátokkal, ez pedig fontos támasz nekik a mindennapokban.

„2022 márciusa óta foglalkozunk menekült diákok befogadásával. A híradásokat nézve értettük, hogy segítségre van szükség, és úgy döntöttünk, mi úgy segítünk, ahogy egy iskola tud: tanítással, oktatással. Azért dolgozunk, hogy a hozzánk járó gyerekek ne maradjanak le a tananyagban, és a nehézségek ellenére is megtalálhassák a helyüket, a boldogulásukat, és az utat a tudáshoz és a továbbtanuláshoz”, mondja Horváth Bálint, a Piarista Gimnázium igazgatója.

A magyar nyelven zajló tanterv követése sok ukrajnai diáknak kihívást okoz. „Akik hozzánk járnak, nagyon komolyan veszik a nyelvet, és sokat tesznek azért, hogy az iskolában vagy szülők esetében a munkahelyen, jól teljesítsenek. Úgy látjuk, hogy a gyerekek nagy része már felépült a háború okozta első sokkból, nagyon vidámak és jókedvűek tudnak lenni. Fontossá vált nekik az a közeg, amit itt létrehoztunk. Biztonságot nyújt és közösséget jelent a mindennapokban”, tudjuk meg Natasa Pavlovszkitól, a program szakmai vezetőjétől.

„Most van egy új tanárunk, őt még meg kell szokni, de egyébként minden nagyon jó itt”, mondja a 11 éves Polina, aki Herszonból jött. „Örülök, hogy könnyű beszélni a többiekkel, és hogy vannak barátaim itt és az állami iskolában is. Szerintem minden pillanatban lehet örömet találni egyébként.”

Mása jobban szeret a délutáni tanodában lenni, mint az állami iskolában, és úgy látja, sokat formált rajta az utóbbi két év. Sokat jelentett neki, hogy az első időben milyen kedvesen fogadták őt és a családját. Amikor nem tanul, élvezi a tinédzser létet. “Nagyon szeretek gördeszkázni”, mondja, „ráadásul mindig jó élményeim vannak vele: amikor elesem, odajönnek az emberek, és azonnal segíteni akarnak. Ez sokat jelent.”

A gyerekek nagy része már megtalálta az útját, feladatát a hétköznapi életben, nagyobb biztonságban érzik magukat, mint amikor megérkeztek. Maria Cvetuhina, a program koordinátora és egyben angol tanár úgy látja, a tanoda segítségével a gyerekek jó úton haladnak afelé, hogy a mostani tanévet jó eredménnyel és érzelmi biztonságban végezhessék el. „Mostanra egy csodálatos csapat állt össze a tanoda vezetésében”, teszi hozzá, „élvezet velük dolgozni, ráadásul a hangulat is nagyon megnyugtató, támogató mindannyiunk számára.”

A 17 éves Danylo technikumban tanul, kilencedikes. Az első időszakot nagyon nehezen élte meg. „Kevesebb bennem a feszültség mióta nem csak nyelvileg, de kulturálisan is értem a kortársaim viselkedését, egyszerűen máshogy fejezik ki magukat, mint otthon, és ez az elején furcsa volt” – meséli.

Yulia két éve jött Magyarországra, és eleinte összetört számára a világ. „Nagyon elkeseredtem, mert mindig is orvos akartam lenni, és azt hittem, az álmaim itt véget érnek. De a szüleim meggyőztek, hogy itt is ugyanúgy tudok tanulni, nem kell lemondani arról, amire mindig is vágytam. Így magyarul tanultam, közben felvettek az egészségügyi szakközépiskolába, ott keményen készülök az orvosi egyetem felvételijére. A magyar nyelv mellett délutánonként anatómia különórákra járok itt, ami sokat segít. Emellett vívok, ami mindenben sokat segít. A magyar tanulásban, az erőnlétben. Úgy érzem olyankor, hogy menni fog, bírni fogom az orvosi pályát és minden más nehézséget is.”

A Piarista Gimnáziumban önkéntes diákok is foglalkoznak a menekült diákokkal, Yuliának például már három diákmentora is volt, úgy érzi, sokat köszönhet nekik.

„Fontos számunkra az, hogy a diákjaink, amennyire lehet, részt vegyenek a segítségnyújtásban, és felelősségteljes felnőttekké váljanak,” mondja Horváth Bálint, iskolaigazgató.

A háború miatt 6.3 millió ember kényszerült otthonának elhagyására, többségük nő és gyermek. Magyarországon ma hivatalosan több, mint 63.000 ukrajnai menekült tartózkodik. Az UNICEF Regionális Ukrán Menekültprogram Magyarországi Irodája gyermekvédelmi, oktatási, egészségügyi és szociális területen támogatja a menekült gyermekeket és családjaikat, valamint a helyi közösségben élő rászoruló gyerekeket.

2023-ban Magyarországon az UNICEF több, mint 31.000 gyermeket és gondviselőt ért el lelki egészség megőrzésére irányuló programokkal, pszichoszociális támogatással, valamint több, mint 60.000 gyerek számára biztosított minőségi tanuláshoz való hozzáférést – felzárkóztató programok, nyelvoktatás, koragyermekkori oktatás és fejlesztés formájában.

https://www.unicef.org/eca/hu/story/masodik-otthon-az-ukrajnai-menekult-gyerekeknek-budapesti-piarista-gimnaziumban

 

Segíts a kritikus helyzetben lévő gyerekeknek!

Havi rendszeres adományoddal életeket menthetsz.

Segítek