Híreink

Miért hiányoznak a lányok az osztálytermekből és miért vetődik fel ez a kérdés az iskolák újranyitásával?

2021. július 16. 12:05

”Hol vannak a lányok?” A kérdés, amely világszerte túl sokszor hangzik el az osztálytermekbe lépve és minél idősebbek a tanulók, annál többször merül fel. A lányok oktatásában számos előrelépés történt ez idáig. 1995 és 2018 között globálisan 180 millióval növekedett az általános és középiskolába beiratkozó lányok száma.

Azonban az oktatási válság nem szűnt meg, a COVID-19 is súlyos következményekkel járt ezen a területen. A globális oktatási válság főképp a minőség hiányát emeli ki az oktatási rendszerekben, és a lányok tekintetében ez még inkább számottevő. A lányoknak több nehézséggel is meg kell küzdeniük, amelyek akadályozzák az alapvető oktatáshoz való hozzáférésüket. Ilyen a gyermekházasság veszélye, korai terhesség, a nemi alapú erőszak, a női nemiszerv csonkítása, a szexuális kizsákmányolás és a gyermekmunka.

A különböző válságok alatt ezek a problémák és korlátok tovább fokozódtak, és a korábbi vészhelyzetek valóban megmutatták, hogy a lányokra nagyobb veszélyt jelent az iskolából való kimaradás. Például, a tinédzser kori terhességek száma megemelkedett az Ebola-járvány idején. Az élet nem áll meg egy világjárvány alatt sem. Míg néhány gyermek hasznosítani tudta a digitális oktatás adta lehetőségeket, addig más gyermekeknek semmilyen lehetősége nem volt a tanulásra.

A lányokra különösen nagy nyomás nehezedik elsődlegesen a házimunka és a családról való gondoskodás miatt. Tény, hogy a tanulás újrakezdését még az ideiglenes kimaradás is jócskán megnehezíti. A COVID-19 világjárvány következtében az iskolák bezárása további 20 millió középiskolás lány tanulmányainak végét jelentheti. Már most láthatóak az újraindulás során a nemek közti különbségek. Kenyában csupán a kamaszlányok 84%-a, míg a kamaszfiúk 92%-a tért vissza az iskolába.

A problémák, amikkel foglalkoznunk kell

Támogatni kell az oktatási rendszereket abban, hogy a nemek közti egyenlőtlenségeket hatékonyabban kezeljék, továbbá, hogy előtérbe helyezzék a lányok biztonságát, védelmét és oktatását. Minden újranyitási és helyreállítási tervet a méltányosság és befogadás szűrőjén keresztül kell alkalmazni az iskolákban. Nemcsak azt kell tudnunk, hogy a gyermekeknek általában mire van szükségük az oktatáshoz való újbóli visszatéréshez, hanem különös figyelmet kell fordítani a leánygyermekek szükségleteire.

Hogyan juttathatjuk el az oktatást a legszegényebb gyermekekhez? Milyen lehetőségek vannak a megfizethető távoktatás kivitelezéséhez? Mi ösztönzi a gyermekeket az osztályterembe való visszatérésre? Hogyan mozgósítsuk a közösségeket és a szülőket annak érdekében, hogy megértsék a lányaik oktatásának fontosságát, és aztán hogyan segítsünk nekik a megvalósításban?

Hogyha ezekre a kérdésekre megoldást találunk, nem csupán azokat a lányokat tudjuk visszahozni az iskolába, akik a válsághelyzet előtt is tanultak, hanem az iskolát korábban abbahagyó lányokat is segíthetjük, hogy újra beiratkozzanak és részesei is maradjanak az oktatási rendszernek.

Gyerekek tanóra közben az UNICEF támogatásával felújított Koráni iskolában, Nyugat-Csádban

 

Mindemellett a lányok számára kiemelten fontos a középfokú oktatásban megszerzett tudás és a készségek fejlesztésének, mivel így a későbbiekben továbbtanulhatnak vagy munkát találhatnak. A középszintű oktatás előnye többek közt a kognitív képességek fejlesztése, ami szorosan összefügg a növekvő bérekkel és a GDP emelkedésével, a szegénység csökkenésével, a termékenység és a népességnövekedés visszaesésével. Ezen kívül megóvhatja őket a korai házasságkötéstől és szexuális kizsákmányolás veszélyeitől.

Számos ország úttörő megoldásokat alkalmaz a leánygyermekek oktatásáért

Ghána

Amikor a COVID-19 hatására az iskolák országszerte bezártak, az UNICEF együttműködött a kormánnyal a távoktatással foglalkozó rádióműsorok adása során, valamint olyan tudományos-technológiai témájú órák tartásával, ahol a nemek közti különbségeket és egyenlőtlenségeket is megvitatták, egészen az óvodától kezdve a középiskoláig.

Dél-Szudán

Az UNICEF és a kormány egy átfogó ”Vissza az iskolába” kampányt és felzárkóztató programokat hajtott végre, amelyek a kamaszkorú anyukák készségfejlesztésére koncentrálnak.

Zimbabwe

Az UNICEF a kormánnyal és a Microsofttal közösen működik együtt a ”Learning Passport” innovatív, globális platform létrehozásában, amely több nyelven biztosítja az online és offline tartalom elérését a nemek közti különbségekről és egyenlőtlenségekről.

Az UNICEF emellett tanácsot ad a kormányok szakpolitikáinak kiépítéséhez és több módon is segíti stratégiájuk kialakítását. Az oktatási válság kezeléséhez az UNICEF ismertetőt adott ki, amely kulcsfontosságú stratégiákat tartalmaz az oktatás újraindításáról, fejlesztéséről, a nemek közti különbségek és egyenlőtlenségek meglétéről, valamint a gyermekek védelméről. (Framework for Reopening Schools and the Building Back Equal: Girl back to school guide)

Segíts a kritikus helyzetben lévő gyerekeknek!

Havi rendszeres adományoddal életeket menthetsz.

Segítek