Copyright © 2025 UNICEF HUNGARY
Miért hiányoznak a lányok az osztálytermekből és miért vetődik fel ez a kérdés az iskolák újranyitásával?
2021. július 16. 12:05
”Hol vannak a lányok?” A kérdés, amely világszerte túl sokszor hangzik el az osztálytermekbe lépve és minél idősebbek a tanulók, annál többször merül fel. A lányok oktatásában számos előrelépés történt ez idáig. 1995 és 2018 között globálisan 180 millióval növekedett az általános és középiskolába beiratkozó lányok száma.
Azonban az oktatási válság nem szűnt meg, a COVID-19 is súlyos következményekkel járt ezen a területen. A globális oktatási válság főképp a minőség hiányát emeli ki az oktatási rendszerekben, és a lányok tekintetében ez még inkább számottevő. A lányoknak több nehézséggel is meg kell küzdeniük, amelyek akadályozzák az alapvető oktatáshoz való hozzáférésüket. Ilyen a gyermekházasság veszélye, korai terhesség, a nemi alapú erőszak, a női nemiszerv csonkítása, a szexuális kizsákmányolás és a gyermekmunka.
A különböző válságok alatt ezek a problémák és korlátok tovább fokozódtak, és a korábbi vészhelyzetek valóban megmutatták, hogy a lányokra nagyobb veszélyt jelent az iskolából való kimaradás. Például, a tinédzser kori terhességek száma megemelkedett az Ebola-járvány idején. Az élet nem áll meg egy világjárvány alatt sem. Míg néhány gyermek hasznosítani tudta a digitális oktatás adta lehetőségeket, addig más gyermekeknek semmilyen lehetősége nem volt a tanulásra.
A lányokra különösen nagy nyomás nehezedik elsődlegesen a házimunka és a családról való gondoskodás miatt. Tény, hogy a tanulás újrakezdését még az ideiglenes kimaradás is jócskán megnehezíti. A COVID-19 világjárvány következtében az iskolák bezárása további 20 millió középiskolás lány tanulmányainak végét jelentheti. Már most láthatóak az újraindulás során a nemek közti különbségek. Kenyában csupán a kamaszlányok 84%-a, míg a kamaszfiúk 92%-a tért vissza az iskolába.
A problémák, amikkel foglalkoznunk kell
Támogatni kell az oktatási rendszereket abban, hogy a nemek közti egyenlőtlenségeket hatékonyabban kezeljék, továbbá, hogy előtérbe helyezzék a lányok biztonságát, védelmét és oktatását. Minden újranyitási és helyreállítási tervet a méltányosság és befogadás szűrőjén keresztül kell alkalmazni az iskolákban. Nemcsak azt kell tudnunk, hogy a gyermekeknek általában mire van szükségük az oktatáshoz való újbóli visszatéréshez, hanem különös figyelmet kell fordítani a leánygyermekek szükségleteire.
Hogyan juttathatjuk el az oktatást a legszegényebb gyermekekhez? Milyen lehetőségek vannak a megfizethető távoktatás kivitelezéséhez? Mi ösztönzi a gyermekeket az osztályterembe való visszatérésre? Hogyan mozgósítsuk a közösségeket és a szülőket annak érdekében, hogy megértsék a lányaik oktatásának fontosságát, és aztán hogyan segítsünk nekik a megvalósításban?
Hogyha ezekre a kérdésekre megoldást találunk, nem csupán azokat a lányokat tudjuk visszahozni az iskolába, akik a válsághelyzet előtt is tanultak, hanem az iskolát korábban abbahagyó lányokat is segíthetjük, hogy újra beiratkozzanak és részesei is maradjanak az oktatási rendszernek.
Mindemellett a lányok számára kiemelten fontos a középfokú oktatásban megszerzett tudás és a készségek fejlesztésének, mivel így a későbbiekben továbbtanulhatnak vagy munkát találhatnak. A középszintű oktatás előnye többek közt a kognitív képességek fejlesztése, ami szorosan összefügg a növekvő bérekkel és a GDP emelkedésével, a szegénység csökkenésével, a termékenység és a népességnövekedés visszaesésével. Ezen kívül megóvhatja őket a korai házasságkötéstől és szexuális kizsákmányolás veszélyeitől.
Ghána
Amikor a COVID-19 hatására az iskolák országszerte bezártak, az UNICEF együttműködött a kormánnyal a távoktatással foglalkozó rádióműsorok adása során, valamint olyan tudományos-technológiai témájú órák tartásával, ahol a nemek közti különbségeket és egyenlőtlenségeket is megvitatták, egészen az óvodától kezdve a középiskoláig.
Dél-Szudán
Az UNICEF és a kormány egy átfogó ”Vissza az iskolába” kampányt és felzárkóztató programokat hajtott végre, amelyek a kamaszkorú anyukák készségfejlesztésére koncentrálnak.
Zimbabwe
Az UNICEF a kormánnyal és a Microsofttal közösen működik együtt a ”Learning Passport” innovatív, globális platform létrehozásában, amely több nyelven biztosítja az online és offline tartalom elérését a nemek közti különbségekről és egyenlőtlenségekről.
Az UNICEF emellett tanácsot ad a kormányok szakpolitikáinak kiépítéséhez és több módon is segíti stratégiájuk kialakítását. Az oktatási válság kezeléséhez az UNICEF ismertetőt adott ki, amely kulcsfontosságú stratégiákat tartalmaz az oktatás újraindításáról, fejlesztéséről, a nemek közti különbségek és egyenlőtlenségek meglétéről, valamint a gyermekek védelméről. (Framework for Reopening Schools and the Building Back Equal: Girl back to school guide)
Segíts a kritikus helyzetben lévő gyerekeknek!
Havi rendszeres adományoddal életeket menthetsz.
Copyright © 2025 UNICEF HUNGARY