Híreink

Minden gyerek újra tanuljon Dél-Szudánban

2015. június 12. 11:04

„Minden Dél-Szudánban élő gyermeknek joga van az oktatáshoz, függetlenül attól, hogy egy konfliktus sújtotta vagy éppen egy békés államban él” mondta az eseményen beszédet tartó Jonathan Veitch, az UNICEF Dél-Szudáni képviselője. Veitch a kormányzó, a Japán nagykövet, az Oktatási, Tudományos és Technológiai Minisztérium, a helyi államvezetés, a nem kormányzati szervezetek, valamint a helyi iskolások és közösségek jelenlétében tartotta meg beszédét.

„A folyamatos konfliktus és az egyre gyengébb gazdaság az ország oktatási rendszerét lerombolta, és ez nagy mértékben kihat a egy egész generációnyi dél-szudáni gyermekre. Az oktatás létfontosságú – hiszen ha egy gyermek, akinek az édesanyja tud olvasni, 50%-al nagyobb valószínűséggel él 5 éves koránál tovább” – mondta Veitch.

Valamennyi UNICEF program közül az oktatás terén a legnagyobb a finanszírozási hiány Dél-Szudánban, a 2015-ös évre szánt támogatásoknak csak 21%-át kapta meg. A japán kormány nagylelkű, 9,5 millió dollár adománnyal járult hozzá az UNICEF programok finanszírozásához 2015-ben, beleértve az oktatás fejlesztését.

„A japán kormány elkötelezte magát, hogy segít a világ legfiatalabb nemzetének a gyermekeinek az az oktatásában”- mondta H.E. Kiya Masahiko, Dél-Szudán Japán nagykövete. „Csak az oktatáson keresztül van mód arra, hogy a bennük rejlő lehetőségeket felszínre hozva egy békés, stabil jövőt teremtsenek mindenki számára.”

Az UNICEF helyi képviselője, Veith, és Japán nagykövete is dicsérte a dél-szudáni állam, Nyugat-Equatoria hatóságait, amiért az oktatást az előtérbe helyezik. A kormányzó egy minden gyermekre kiterjedő oktatási program élére állt, különös tekintettel a lányok edukációjára, amivel sikerült elérni, hogy az államban sosem látott magasságokban emelkedett az oktatás igény. Sajnos, a pénzügyi megszorítások azt jelentik, hogy az állami hatóságok egyszerűen nem tudnak lépést tartani a hatalmas kereslettel, és ennek eredményeként a vannak gyerekek, akik kimaradnak az iskolából.

Míg az iskolai beiratkozási arányok Nyugat-Equatoriában ellentmondtak az országos tendenciáknak, és az elmúlt években növekedés volt tapasztalható, a kimaradási arány szintén aggasztóan növekedett. A tanórák több mint 50%-át még mindig a szabad ég alatt tartják. Az állam célul tűzte ki, hogy 40.000 iskolán kívüli gyermek (beleértve a lányok 40%-át) visszatérjen az iskolába, és a tanulhasson.

Az országot érintő ‘Vissza a tanuláshoz’ program, mely 2015 februárjában indult, egy 42 millió dolláros kezdeményezés olyan gyermekek számára, akik soha nem jártak iskolába, vagy akiket arra kényszerítettek, hogy kimaradjanak az iskolából. 200.000 gyermeket céloztak meg a konfliktus sújtotta államokban, és még 200.000-et más területeken.  A mai napig több mint 100.000 gyermek tanulási lehetőségeit biztosították, és a kampánnyal továbbra is azon küzdenek, hogy céljait az év végéig teljesítsék.