Copyright © 2025 UNICEF HUNGARY
Oktatás válsághelyzetekben
2016. május 31. 15:22
Az oktatás az UNICEF egyik fő küldetése. Minden gyereknek egyenlő joga van a minőségi oktatáshoz való hozzáféréshez, azoknak is, akik a legnehezebb helyzetekben élnek. Ma a világon legalább 75 millió olyan gyerek van, akinek az oktatására hatással van valamilyen válsághelyzet.
A tanulás tulajdonképpen emberek életét változtathatja meg, kitörési pontot jelenthet a közösségek gyermekei számára a szegénységből. A fejlődő országokban azonban a gyermekeknek gyakran dolgozniuk kell iskola helyett a saját és családja megélhetéséért. Sok helyen még iskola és tanszerek sem állnak rendelkezésre, amely elengedhetetlen a gyermekek oktatásához.
Az iskola stabilitást, struktúrát és rutint biztosít azoknak a gyerekeknek, akiknek félelemmel, gyásszal, veszteséggel, erőszakkal kell együtt élnie. Az UNICEF a válsághelyzetekben élő gyerekek részére úgynevezett gyerekbarát iskolákat létesít, amelyek a gyerekek érdekeit tartja szem előtt.
A gyerekbarát oktatási központok alapfeltételei, hogy biztonságosak és higiénikusak legyenek. A higiénia érdekében az UNICEF mosdókat, mellékhelyiségeket épít az iskolák környékére.
A tanároknak mind megfelelően képzetteknek kell lenniük ezekben az iskolákban. Az UNICEF biztosítja a gyerekek részére a szükséges eszközöket, és emellett olyan környezetet igyekszik teremteni, ahol a gyerekek örömmel tanulhatnak.
Ezekben az iskolákban védik a gyerekek jogait, és itt hallathatják a hangjukat. Az iskola egy olyan hely, ahol a gyerekek tanulhatnak, fejlődhetnek, ahol a személyiségüket és szükségleteiket tiszteletben tartják.
Nincs egységes módja annak, hogy hogyan tehetünk egy iskolát gyerekbaráttá. Minden országban más és más szükségletek merülnek fel, amihez alkalmazkodni kell. Például ha egy országban a legnagyobb probléma az élelem hiánya, akkor ez hatással van a gyerekek tanulására, ilyenkor az iskola étkezést biztosít a gyerekeknek. Ezekben az esetekben ez arra is motiváció, hogy a gyerekek az iskolában maradjanak.
Az UNICEF kezdeményezései egyértelműen sikeresek. A világon egyre kevesebben vannak azok, akik nem tudnak írni-olvasni, és a fiúk és lányok közötti egyenlőtlenség is (vagyis hogy több volt a lány, mint a fiú azok között, akik nem járhattak iskolába) csökken. 2000-ben 102 millió 6-11 éves gyermek nem járhatott iskolába, ezt sikerült nagy mértékben csökkenteni. Ma 23 %-kal több gyerek jár általános iskolába, mint 1990-ben. Emellett a világ országainak kétharmadában sikerült elérni, hogy fiúk és lányok egyenlő arányban járjanak általános iskolába.
Rania, Jordánia királynéja, az UNICEF Nagykövete mondta, hogy nem az a fő üzenet, hogy a válsághelyzetben élő gyerekeknek szüksége van oktatásra, hanem hogy leginkább a válsághelyzetekben élő gyerekeknek van szüksége oktatásra.
Kapcsolódó híreink
Copyright © 2025 UNICEF HUNGARY