Híreink

Új csapatokkal folytatódik az UNICEF Magyarország „Rajtad áll a jövőd!” programja

2025. december 10. 13:08

Mi foglalkoztatja ma a fiatalokat? – Mentális egészség, kiközösítés, túlterheltség és zöld jövő a fókuszban

Mitől boldog egy diák? Hogyan lehet biztonságosabb egy iskola? Miért nő a túlterheltség érzése? És hogyan óvhatjuk meg közösségeinket? Ezekre a kérdésekre kerestek választ idén is azok a fiatalok, akik csatlakoztak az UNICEF Magyarország „Rajtad áll a jövőd!” programjához – ahhoz a kezdeményezéshez, amely évek óta arra bátorítja a 14–22 éveseket, hogy saját tapasztalataikból kiindulva legyenek a változás motorjai.

A Rajtad áll a jövőd! a Generation Unlimited nemzetközi kezdeményezés magyarországi programja, amely 2018 óta támogatja a fiatalokat abban, hogy feltérképezzék a saját közösségüket érintő problémákat és olyan megoldásokat dolgozzanak ki, amelyek valóban a társaik igényeire reagálnak.
A program egyik alappillére a Gyermekjogi Egyezmény 12. cikke, amely kimondja: minden gyermeknek joga van elmondani a véleményét az őt érintő kérdésekben. A program éppen ebben segíti a diákokat: megtapasztalhatják, hogy a véleményük számít és valódi hatással lehet a közösségükre.

Az ország minden pontjáról érkeztek csapatok

A 2025/26-os tanévben tíz szakképző intézmény csatlakozott a programhoz Budapestről (XIII. és XVIII. kerület), Győrből, Gyöngyösről, Balatonfűzfőről, Veszprémből, Nyíregyházáról és Nagykállóból.
Az UNICEF Magyarország különösen nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a kezdeményezés az ország minden térségben elérhető legyen és minél több fiatalnak adjon lehetőséget az aktív részvételre.

A tanév elején az UNICEF Magyarország interaktív, több száz fiatalt bevonó foglalkozásokat tartott a résztvevő iskolákban, ahol a diákok saját élményeik alapján azonosították a közösségük legégetőbb problémáit és közösen kezdtek gondolkodni a megoldásokon. Először az „ideális iskola” képét alkották meg – ehhez egy szimbolikus „labirintusból” kellett kijutniuk, miközben elemezték az iskolájukban rejlő erőforrásokat, hiányosságokat és lehetőségeket. Ezután csapatokban plakátokat készítettek, amelyekben összegyűjtötték és tovább gondolták a feltárt problémákat és javaslatokat.

A fiatalok által felvetett témák között szerepelt a mentális egészség védelme, az iskolai kiközösítés és kortárs bántalmazás, a túlterheltség, a csendes, nyugodt terek hiánya, a tanár-diák kommunikáció javítása, valamint a fenntarthatóság és az újrahasznosítás kérdései. Többen az egészséges étkezés és az oktatás digitalizálása témájával is foglalkoztak.

A beérkezett ötletekből szakmai zsűri választotta ki azt a tíz csapatot, akik novemberben kétnapos budapesti Felkészülő Találkozón mélyíthették tovább projektjeiket mentorok segítségével – olyan projektekét, amelyek kézzelfogható hatást gyakorolhatnak saját közösségeikre és erősíthetik bennük a társadalmi felelősségvállalás élményét. A Felkészülő Találkozón elsajátították az UNICEF egyedülálló módszertanát is – azt az eszköztárat, amely segít biztosítani, hogy megoldásaik tényleg a saját közösségük igényeire reagáljanak. Ez a tudás később akár gyermek- és ifjúságvédelmi programok, iskolai kezdeményezések vagy közösségi projektek alapjául is szolgálhat. A felkészülés végére minden csapat véglegesítette a választott problémát és egyértelműen meghatározta azokat a kutatási lépéseket, amelyek mentén a következő hetekben már a gyakorlati kivitelezésen dolgoznak tovább. A program célja, hogy ezekből az ötletekből a tanév végére megvalósuló, kézzelfogható változások szülessenek.

Korábbi évek kiemelkedő projektjei

A Rajtad áll a jövőd! korábbi éveiben sorra bizonyítást nyert, valódi ereje van annak, amikor a fiatalok saját kezükbe veszik a változást. Volt olyan csapat, amely egy szorongáscsökkentő „chill-szobát” alakított ki az iskolájában, máshol a diákok egy kreatív kampánnyal hívták fel a figyelmet a cyberbullying veszélyeire. Mások újrahasznosító és szemléletformáló akciókat indítottak el, vagy éppen egy olyan online felületet fejlesztettek, amely kifejezetten a fiatalok lelki egészségét támogatta. Ezek a példák mind azt mutatják, hogy a diákok által felvetett problémákra adott megoldások valós igényekre reagálnak.

A fiatalok véleménye nem csak számít, de hatása is van

A program azt az élményt adja a résztvevőknek, amit az iskola falai között ritkán tapasztalnak: döntési helyzetet, felelősséget, önbizalmat. A saját környezetükben indíthatnak változásokat, legyen szó közösségi terek fejlesztéséről vagy a környezeti tudatosság erősítéséről.

Bővebben a Rajtad áll a jövőd! programról:

https://unicef.hu/rajtad-all-a-jovod

 

Segíts a kritikus helyzetben lévő gyerekeknek!

Havi rendszeres adományoddal életeket menthetsz.

Segítek