Iskola a táskámban

Fülöp-szigetek

Az elmúlt években több pusztító trópusi vihar söpört végig a Fülöp-szigeteken, amelyek súlyosan érintették a helyi oktatást: iskolák rongálódtak meg, tantermek váltak használhatatlanná, és gyerekek milliói maradtak tanulási lehetőség nélkül.

Az UNICEF a helyi hatóságokkal együttműködve azonnal reagált a kialakult válságra: sürgősségi segélycsomagokat juttatott el a leginkább érintett térségekbe, tanszereket biztosított a diákoknak, oktatási eszközöket a tanároknak, és megkezdte a tantermek felújítását is. Emellett hosszú távú megoldásokat keresve digitális tanulási programokat is bevezetett, hogy a tanulás a jövőben ne függjön kizárólag a fizikai iskolai jelenléttől.

2024-ben a Fülöp-szigetek térségét egymást követően több trópusi vihar is elérte, amelyek hatalmas pusztítást végeztek az ország déli és keleti régióiban. A Kristine tájfun következtében több mint 3.500 tanterem teljesen megsemmisült, további 2.614 pedig súlyosan megrongálódott. A viharok során 167 ezer tanszer és különböző oktatási segédanyag is odaveszett, így a gyerekek jelentős része nemcsak iskolai tér, de alapvető tanulási eszközök nélkül is maradt. Ennek következtében 20,9 millió gyermek számára oktatása szakadt meg – néhol hetekre, néhol hónapokra.

A San Roque Általános Iskola harmadik osztályos tanulója, Kaye, saját bőrén tapasztalta meg, mit jelent, amikor egyik napról a másikra szűnik meg az oktatás. Iskolája súlyos károkat szenvedett a Kristine tájfun pusztítása során, így Kaye is azok közé tartozott, akik hosszú ideig nem tudtak tanulni. Ma viszont már újra iskolába jár és az UNICEF segítségének köszönhetően nemcsak a szükséges tanszereket kapta meg, hanem a tanuláshoz szükséges biztonságos környezetet is. Az újrakezdés részeként még játékok is érkeztek az iskolába, hogy a gyerekek a traumát követően újra bizalommal és örömmel kapcsolódhassanak az iskolához.

A 2024-es év azonban nem egyedi eset. Már 2023-ban is súlyos kihívásokkal néztek szembe a tanárok és diákok. Az Odett tájfun következtében több iskolát is jelentős károk értek, különösen a Dinigat szigeten. Az itt dolgozó tanárok számára a tanítás szinte lehetetlenné vált, hiszen nemcsak az épületek sérültek meg, hanem az oktatási eszközök is  tönkrementek, a digitális átállást pedig az internetkapcsolat hiánya is nehezítette. Shiela Morales, az egyik helyi tanár, 128 kollégájával együtt olyan oktatási eszközöket kapott, amelyekkel újrakezdődhetett a tanítás a térségben.

A helyzetet súlyosbítja a klímaváltozás, amely növeli az oktatást érintő kihívásokat, különösen a vidéki és gazdaságilag hátrányos helyzetű térségekben. A legfrissebb UNICEF-felmérések szerint:

  • a 10 éves gyerekek 90%-a nem tud elolvasni egy egyszerű szöveget,
  • 83%-uk nem rendelkezik alapvető matematikai ismeretekkel,
  • a 3-4 évesek 81%-a nem jár óvodába,
  • és a 10-19 évesek 7%-a (több mint 1,5 millió gyermek) egyáltalán nem jár iskolába.

Az UNICEF válasza nemcsak az azonnali segítségnyújtásra terjed ki, hanem hosszú távú megoldásokat is kínál, amelyek megerősítik az oktatási rendszert. A 2024-es viharok után a szervezet az Oktatási Hivatallal közösen tanszercsomagokat osztott szét a rászoruló tanulók között. Ezekkel olyan alapvető eszközöket biztosítottak a diákok számára, mint a hátizsák, füzetek, íróeszközök, és más tanszerek. A tanárok szintén kaptak saját felszerelést, így lehetővé vált számukra, hogy biztonságos körülmények között újraindítsák az oktatást. Ezzel párhuzamosan megkezdődtek a tantermek helyreállítási munkálatai is, így a gyerekek visszatérhettek az iskolákba, sok esetben jobb körülmények közé, mint a katasztrófa előtt.

2023 januárjában indult az „Iskola egy táskában” program, amelynek az volt a célja, hogy digitális tanulási csomagokat juttasson el a tájfún sújtotta területekre. A csomagokkal tableteket biztosítottak a diákoknak és laptopokat a tanároknak, előre feltöltött tananyaggal, amelyet online és offline is lehetett használni. A tanulási felület játékos formában ösztönözte a gyerekeket a tanulásra, és személyre szabott profilt biztosított, ahol nyomon követhették fejlődésüket és eredményeiket. Az alkalmazás előnye, hogy internet nélkül is működik, így olyan területen is használható, ahol gyenge vagy korlátozott a hozzáférés.

Az UNICEF támogatása nem csupán a válságkezelésről szól, hanem egy olyan rendszer kiépítéséről is, amely ellenállóbb a jövő kihívásaival szemben, és esélyt ad minden gyermeknek a biztonságos és minőségi tanulásra bármilyen körülmények között is éljen.