Iskola a táskámban

Szudán

Szudánban napjaink egyik legsúlyosabb oktatási válsága zajlik. A mintegy 19 millió iskolás korú gyermek közül csupán egymillió jut el ténylegesen iskolába. Az elhúzódó fegyveres konfliktusok következtében egyre több iskola válik ideiglenes menedékhellyé. Az oktatás emiatt legalább 2.579 intézményben – az összes iskola 13 százalékában – szünetel, ami közel 2 millió gyermek tanulását akadályozza a befogadó közösségekben.

Az oktatás a gyerekek számára sokkal többet jelent, mint pusztán tanulási lehetőséget. Az iskolák védelmet nyújthatnak az olyan veszélyekkel szemben, mint például az erőszak, a kizsákmányolás vagy a fegyveres csoportokba való besorozás. Ha a konfliktus miatt az iskolák hosszabb távon zárva maradnak vagy menedékhellyé alakulnak át, az visszafordíthatatlan következményekkel járhat a gyermekek fejlődésére és lelki jóllétére nézve.

 

A Szudánban dúló háború milliókat kényszerített arra, hogy elhagyják otthonukat, és ennek a válságnak a legsérülékenyebb áldozatai a gyerekek, különösen a fogyatékossággal élők.

 

Ők gyakrabban szembesülnek diszkriminációval, bántalmazással, és a konfliktusok idején nagyobb eséllyel maradnak teljesen magukra. Helyzetüket tovább nehezíti, ha menekülniük kell lakóhelyükről, majd alkalmazkodniuk kell egy teljesen új és ismeretlen környezethez – mindezt az amúgy is nehéz mindennapjaik mellett.

 

 

A 9 éves Alsmany születése óta fogyatékossággal él. A háború miatt családjával együtt el kellett hagynia kartúmi otthonát, és jelenleg Kassala államban, egy iskolából átalakított menedékhelyen élnek.


 

Az UNICEF és partnerei azon dolgoznak Szudánban, hogy olyan befogadó, biztonságos tanulási tereket hozzanak létre, amelyek támogatják a menekülő gyermekeket.

 

Ezek a terek lehetőséget adnak a gyerekeknek az átélt megrázkódtatások feldolgozására, a  gyógyulásra és felépülésre, valamint a szervezett tanulásra, hozzájuthatnak mentális egészségügyi szolgáltatásokhoz, pszichoszociális támogatáshoz és egészségügyi ellátáshoz. Különös figyelmet fordítanak a fogyatékossággal élő gyermekekre, lehetővé téve számukra, hogy ugyanúgy részesüljenek ezekből a szolgáltatásokból, mint egészségesebb társaik.

 

 

Az UNICEF jellegzetes kék fejhallgatóit gyerekek használják a digitális tanuláshoz az Al Salam biztonságos tanulótérben, Kassala államban. „Minden gyermekre odafigyelünk – legyen szó menekültekről vagy a befogadó közösségekben élőkről. Kiemelten törődünk azokkal a gyerekekkel, akik speciális támogatást igényelnek – mondta Jabir Adomah, az UNICEF oktatási szakértője.


 

Az UNICEF által létrehozott biztonságos tanulóterek válsághelyzetben is több ezer gyermek számára biztosítanak támogatást és védelmet. Az itt történő oktatás egyik kulcsfontosságú eleme a digitális oktatás, amely lehetővé teszi, hogy a menekült gyermekek akkor is hozzáférjenek a tananyagokhoz és folytathassák tanulmányaikat, ha távol kerülnek otthonuktól. Ez különösen nagy segítség a fogyatékossággal élő gyermekek számára: a digitális tanulás lehetőséget nyújt számukra, hogy saját tempójukban haladjanak, és olyan speciális oktatási eszközöket használjanak, amelyek támogatják fejlődésüket és elősegítik beilleszkedésüket.

 

Alsmany mindig elsőként érkezik az órákra, és lelkesen várja, hogy új ismereteket szerezzen. Legutóbb épp az ábécé betűivel ismerkedett meg.