Copyright © 2025 UNICEF HUNGARY
Mit csinál az óvoda- és iskolapszichológus?
Először is jó tudni, hogy ha egy nevelési-oktatási intézmény gyermeklétszáma eléri az 500 főt, kötelező a pszichológus legalább félállásban történő alkalmazása.
Az óvoda- és iskolapszichológusok feladatait miniszteri rendelet határozza meg, melyek – a teljesség igénye nélkül – az alábbiak:
- közvetlen segítséget nyújt a pedagógusoknak a nevelő-oktató munkához;
- egyéni vagy csoportos foglalkozások keretében támogatja a gyermekek beilleszkedését, társas kapcsolatainak javítását, illetve iskolai teljesítményének növelését;
- megszervezi a pszichológiai jellegű szűrővizsgálatokat, a mentálhigiénés preventív feladatokat, pszichológiai témájú feladatokat, illetve szükség esetén a krízistanácsadást;
- együttműködik a tehetséggondozásban;
- segíti a pszichológiai ismeretek nevelési-oktatási intézményben történő elsajátítását.
Az alkalmazott óvodapszichológus, iskolapszichológus az óvodai foglalkozás, illetve az iskolai tanóra ideje alatt is végezheti az egyéni tanácsadást.
Mi a különbség a pszichológus és a szakpszichológus között?
A szakpszichológus egy olyan pszichológus, aki a pszichológiai alap- és mesterképzést követően valamelyik speciális területen további szakirányú képzést végzett, szakvizsgát tett, és így e területen mélyebb ismeretekkel és készségekkel rendelkezik. Szakterületek: felnőtt vagy gyermek klinikai pszichológia, tanácsadás, pedagógiai pszichológia, egészségpszichológia, munka- és szervezetpszichológia, sportpszichológia. A szakpszichológusok jellemzően egy adott típusú probléma (pl. szorongás, depresszió, tanulási nehézségek) kezelésére, vagy egy meghatározott csoport (pl. gyerekek, serdülők, sportolók) ellátására specializálódnak.
Mit csinál a gyermekpszichológus?
A gyermekpszichológus egy olyan szakember, aki a gyermekek pszichológiai fejlődésével, viselkedésével és lelki egészségével kapcsolatos problémák kezelésére specializálódott. Képzettsége révén képes felismerni és kezelni a gyermekek és serdülők mentális, érzelmi és viselkedési nehézségeit, valamint segíteni őket a fejlődési kihívások leküzdésében.
A gyermekpszichológus gyakran dolgozik olyan problémákkal, mint a szorongás, depresszió, tanulási nehézségek, magatartási zavarok vagy traumák. Emellett segíthet a családi problémák, válás, gyász, iskolai nehézségek vagy kortársi konfliktusok kezelésében is.
Munkája során különböző módszereket használhat, például játékterápiát, meseterápiát, kognitív viselkedésterápiát, művészetterápiát, pszichoanalitikus megközelítéseket vagy szülői konzultációkat. Egy gyermek szakpszichológus rendszerint szorosan együttműködik a gyermek családjával, tanáraival, illetve más szakemberekkel, hogy biztosítsa a gyermek számára a lehető legjobb támogatást és fejlődési lehetőségeket.
Mit csinál a gyermekpszichiáter?
A pszichiáter orvosi egyetemet végzett szakember, aki az alapképzés elvégzése után pszichiátriai szakirányra szakosodott. Ebből következően a gyermek- és ifjúságpszichiáter egy olyan szakorvos, aki a gyermekek és serdülők mentális egészségének diagnosztizálására és kezelésére specializálódott. Tipikus területei: depresszió, szorongás, figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD), autizmus spektrum zavar, evészavarok, pszichotikus zavarok (pl. skizofrénia), trauma és poszttraumás stressz zavar (PTSD), magatartási zavarok.
A gyermekpszichiáter, mivel orvos, jogosult gyógyszeres kezelés felírására, ugyanakkor emellett – ha rendelkezik pszichoterapeuta végzettséggel – gyakran alkalmaz pszichoterápiás módszereket is, mint például a kognitív viselkedésterápiát, családterápiát vagy más pszichoterápiás megközelítéseket. A gyermek- és ifjúságpszichiáter szorosan együttműködik más szakemberekkel: pszichológusokkal, pedagógusokkal, szociális munkásokkal és a gyermek családjával annak érdekében, hogy átfogó ellátást biztosítson a fiatal betegek számára.
Kik az óvodai és iskolai szociális segítők?
Az óvodai és iskolai szociális segítők olyan szakemberek, akik az iskolákban és óvodákban dolgoznak, és a szociális munka módszertani eszköztárával támogatják a gyermekek és fiatalok szociális és érzelmi fejlődését, valamint segítik őket a különböző kihívásokkal való megküzdésben. Munkájuk célja, hogy elősegítsék a gyermekek jólétét, javítsák az iskolai teljesítményt és csökkentsék a különböző szociális és érzelmi problémák hatásait.
Feladataik közé tartozhat az egyéni munka, csoportos foglalkozások, szülőkkel és családokkal való munka, a pedagógusokkal való együttműködés, prevenciós programok kialakítása és működtetése, valamint a krízisintervenció. Az óvodai és iskolai szociális segítők a család- és gyermekjóléti központok munkatársai.
Miben segít a családterapeuta?
A családterapeuta diplomás szakember, aki a Magyar Családterápiás Egyesület (MCSE) képzési rendjében felsorolt alapdiplomája (pl. pszichológus, pszichiáter, mentálhigiénés szakember, szociális munkás, pedagógus, nevelési tanácsadó) mellett megszerezte az egyesület által meghatározott képzési rend szerinti családterapeuta címet.
A családterapeuta olyan szakember, aki a családi rendszerek és kapcsolatok működésére specializálódott, és segít a családoknak megoldani a konfliktusokat, javítani a kommunikációt és kezelni a különféle élethelyzetekből adódó nehézségeket. A családterápia alapja, hogy a problémák sok esetben nem egyetlen személy viselkedéséből vagy problémájából fakadnak, hanem a családon belüli kapcsolati dinamikák és interakciók is befolyásolhatják azokat. A családterápia célja a kommunikáció javítása, a konfliktusok megoldása és az érzelmi kapcsolatok erősítése.
Milyen szolgáltatásokat nyújt a pedagógiai szakszolgálat?
A pedagógiai szakszolgálat speciális nevelési és oktatási feladatokat lát el a magyar köznevelési rendszerben. Az állami fenntartású, járási és vármegyei szinten működő szakszolgálatok célja, hogy támogassák a gyermekek, tanulók fejlődését, különösen azokat, akik valamilyen speciális igényt vagy szükségletet mutatnak. A pedagógiai szakszolgálatok feladatai az alábbi területekre terjednek ki:
- nevelési tanácsadás
- szakértői bizottsági tevékenység
- korai fejlesztés, gondozás
- logopédiai ellátás
- gyógytestnevelés
- pályaválasztási tanácsadás
- rehabilitációs tevékenység
- iskolapszichológiai ellátás
- hallás-, látás- és mozgásvizsgálat
A pedagógiai szakszolgálat működését miniszteri rendelet szabályozza. A szakszolgálati feladatok ellátását minden járási pedagógiai szakszolgálati tagintézménynek biztosítania kell. A szolgáltatások ingyenesek.
Mit kell tudni a Biztos Kezdet Gyerekház programról?
A Biztos Kezdet Gyerekház program egy, a gyermekjóléti alapellátások körébe tartozó szolgáltatás Magyarországon, amely a hátrányos helyzetű családok gyermekeinek korai fejlesztését és a családok támogatását célozza meg. A gyerekházak elsősorban 0-3 éves korú gyermekek és szüleik számára nyújtanak komplex fejlesztő programokat, tanácsadást és közösségi szolgáltatásokat. A gyerekházak jellemzően hátrányos helyzetű településeken vagy városrészekben működnek, ahol a legnagyobb szükség van a gyermekek és családok támogatására.
A Biztos Kezdet Gyerekházak nyitottak minden rászoruló család számára. Az intézmények célja, hogy pozitív és támogató környezetet biztosítsanak, ahol a gyerekek biztonságban érezhetik magukat, és a szülők megkapják a szükséges segítséget és útmutatást.
Mi a feladata a védőnőknek?
Egy család életében a védőnő a legfontosabb életszakaszoknál van jelen, így például a védőnő feladata, hogy végigkísérje a gyermekvárást, gondozza a várandós, gyermekágyas és szoptató anyát. A szülést követően, egészen a tanulói jogviszony megkezdéséig figyelemmel kísérje az újszülöttek, csecsemők és gyermekek fejlődését, segítséget nyújtson a helyes életvitelhez. Feladata továbbá, hogy tanácsadást folytasson a családtervezéssel kapcsolatban vagy a 25-65 év közötti nők részére szűrővizsgálatok szervezzen (pl. méhnyakszűrés). A védőnő a gyermekvédelmi jelzőrendszernek is fontos tagja, tekintettel arra, hogy folyamatosan kapcsolatban áll a családokkal.
A védőnők az egészségügyi alapellátás részeként működnek. Találkozhatunk velük a kórházak szülészeti osztályán, házi gyermekorvosi rendelőkben, oktatási intézményekben, vagy a családvédelmi szolgálatoknál. Ez utóbbi feladata többek között a válsághelyzetben lévő várandós anyák segítése, a terhességmegszakítás előtti és utáni tanácsadás biztosítása.
Mit kell tudni az Áldozatsegítő Központokról és Szolgálatokról?
A hazai áldozatsegítő rendszer célja, hogy a bűncselekmények és bizonyos szabálysértések áldozatainak nyújtson személyre szabott segítséget, így például teljes körű tájékoztatást, érzelmi támogatást, jogi- pszichológiai segítséget, pénzbeli támogatást vagy segítsenek az érdekérvényesítésben. Az Áldozatsegítő Központok szoros szakmai együttműködésben dolgoznak az Áldozatsegítő Szolgálatokkal. Míg az Áldozatsegítő Központok az Igazságügyi Minisztérium felügyelete alatt vannak, az Áldozatsegítő Szolgálatok a fővárosi és megyei kormányhivatalokon belül az Igazságügyi Főosztályok/Igazságügyi Osztályaihoz tartoznak.
A gyermekjóléti alapellátásba tartozó szolgáltatások és ellátások rendszerét a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról törvény szabályozza. Az alapellátás részét képezi a gyermekjóléti szolgáltatás, a gyermekek napközbeni ellátásai (pl. bölcsőde), a gyermekek átmeneti gondozása és a gyermekek esélynövelő szolgáltatásai (pl. Biztos Kezdet Gyerekház).
A gyermekjóléti szolgáltatás két szintjét különböztetjük meg: a család- és gyermekjóléti szolgálatot, valamint a család- és gyermekjóléti központot. A család- és gyermekjóléti szolgálatot minden települési önkormányzatnak kötelezően biztosítania kell a szociális, mentálhigiénés problémákkal küzdő vagy egyéb krízishelyzet megoldásához segítséget igénylő gyermekek, egyének, családok számára. A család és gyermekjóléti központ a gyermek igényeinek és szükségleteinek megfelelő önálló egyéni és csoportos speciális szolgáltatásokat, programokat nyújt, amelynek keretében többek között pszichológiai tanácsadást biztosít. A család- és gyermekjóléti központ a járásszékhely településen működik és egyrészt a gyermekvédelmi hatósági intézkedésekhez kapcsolódó tevékenységeket lát el, másrészről speciális szolgáltatásokat, szakembereket nyújt a család- és gyermekjóléti szolgálatainak szakmai munkáját támogatása érdekében.
A gyermekvédelmi jelzőrendszer egy törvényi szinten szabályozott együttműködési rendszer a gyermekkel és családjával kapcsolatban álló szakemberek között. Tagjai – többek között – a védőnő, a gyermekorvos, az óvoda, az iskola, a rendőrség, de a jelzőrendszerbe tartozik az iskolapszichológus is és a pedagógiai szakszolgálat szakemberei is. Egy gyermek veszélyeztetettsége esetén a felsorolt szereplők kötelesek jelzéssel élni a gyermekjóléti szolgáltatnál, illetve súlyosabb esetben hatósági eljárást kezdeményezni a gyámhivatalnál, rendőrségen. A törvény azt is rögzíti, hogy ilyen jelzéssel és kezdeményezéssel bármely állampolgár és a gyermekek érdekeit képviselő társadalmi szervezet is élhet. A gyermekjóléti szolgáltatást nyújtó szolgáltató és a gyámhatóság a gyermek bántalmazása, elhanyagolása miatt jelzést vagy kezdeményezést tevő intézmény, személy adatait erre irányuló külön kérelem hiányában is zártan kezeli. A hatékony gyermekvédelem érdekében a fent megnevezett intézmények és személyek kötelesek együttműködni és egymást kölcsönösen tájékoztatni.
Hogy kihez fordulhatunk, attól függ, az adott intézménynek ki a fenntartója.
Az állami egészségügyi rendszerbe tartozó intézmények társadalombiztosítási alapon működnek, és kizárólag az ellátási területükhöz tartozó gyerekeket, fiatalokat fogadják. Ezért fontos mindig tisztázni a megkeresés előtt az adott intézmény illetékességét. Jellemzően beutaló vagy előjegyzés szükséges, kivéve sürgős, akut esetekben.
Az önkormányzati fenntartásban működő intézmények (pl. gyermekjóléti szolgálatok) vagy a tankerületi központok fenntartásában működő szolgáltatók (pl. pedagógiai szakszolgálatok) szintén a működési körzetükből fogadnak gyermekeket, fiatalokat, méghozzá általában személyes, telefonos vagy online időpontegyeztetés után.
A gyermekek fizikai, illetve mentális egészségét támogató intézmények – legyen az egészségügyi, oktatási vagy szociális – eltérő rendszerekben és fenntartásban működnek, ezért nem alakul ki törvényszerű kapcsolat közöttük. Ez alól kivételt képeznek a gyermekvédelmi jelzőrendszerbe tartozó intézmények, szervek. A gyermekvédelmi jelzőrendszer különböző intézmények és szakemberek összehangolt munkáján alapul. Célja a gyermekek veszélyeztetettségének megelőzése, felismerése és kezelése. A jelzőrendszer tagjai rendszeresen jelzik, ha veszélyeztetett gyermekkel találkoznak, és együttesen lépnek fel a gyermek érdekében.
Ki és mikor kötelezhet arra, hogy igénybe vegyem a szolgáltatásokat?
A gyermekek lelki egészségét támogató szolgáltatások igénybevétele jellemzően önkéntes, de vannak helyzetek, amikor a szülő, vagy a törvényes képviselő köteles kapcsolatba lépni, illetve együttműködni az illetékes szervvel, intézménnyel.
Tipikusan ez a helyzet akkor, amikor például az óvoda vagy az iskola a pedagógiai szakszolgálat vizsgálatát kezdeményezi a gyermek viselkedése, kommunikációja vagy tanulási képességei miatt. Továbbá akkor is együttműködési kötelezettség terheli a szülőt, amikor a gyermek olyan helyzetbe kerül, amely testi, lelki, szellemi, erkölcsi vagy szociális fejlődését károsan befolyásolja vagy veszélyezteti. Ilyenkor gyermekvédelmi jelzés megtétele szükséges, s ezzel minden olyan személy vagy intézmény élhet, aki vagy amely a gyermek veszélyeztetettségét – pl. érzelmi, fizikai bántalmazását, elhanyagolását – észleli.
Amennyiben a szülő vagy a törvényes képviselő az együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget, az illetékes intézmények hatósági eljárást kezdeményeznek.
Szülőként mindannyian arra vágyunk, hogy a gyerekünk egészséges és boldog legyen, vagyis, hogy testileg és lelkileg is egészségesen éljen. Az egészségre érdemes a mindennapi élet forrásaként és nem teljesítendő feladatként gondolni. A mentális egészség egy belső egyensúlyi állapotunk. Ez az állapot segíti elő, hogy kamatoztatni tudjuk a képességeinket, képesek legyünk felismerni, kifejezni és szabályozni az érzéseinket, empatikusan fordulni mások felé és örömtelien, produktívan élni.
Mit jelent ez?
- képességet a nehéz helyzetekkel való megküzdésre pl.: problémamegoldás, kríziskezelés, tervezés, segítségkérés;
- pszichológiai jóllétet élünk át: pl. önelfogadás, célok az életben, hatékonyságérzés;
- érzelmi jóllétet pl. élettel való elégedettség, pozitív érzelmek;
- társas jóllétet pl. társas elfogadás, társadalmi hasznosság érzése.
A betegség valamilyen kórforma, amely többfajta zavar együttes jelenlétét jelenti. A mentális zavarok, nehézségek megfelelő kezelés nélkül megnehezíthetik, ronthatják a mindennapi életvitelt, jelentős szenvedést okozva az egyénnek és a környezetének. A fizikai betegségekkel, tünetekkel ellentétben, kevésbé látványos, lelki vagy viselkedéses tünetek jelezhetik a problémát, amelyeket hajlamosak lehetünk figyelmen kívül hagyni, bagatellizálni. A mentális zavarok között súlyosságuk alapján felállíthatunk egy sorrendet:
- szorongásos zavarok, hangulatingadozások, stresszkezelési nehézségek, a kiégés kezdeti szakasza, önértékelési zavarok. Ha ezekkel találkozunk hatásos lehet például a pszichológiai tanácsadás (rövid, dinamikus, jövőre orientált folyamat a okok azonosításával) vagy coaching (megoldás fókuszú, viselkedéses kimenetre fókuszáló folyamat, az elérni kívánt célt tartja főleg szem előtt).
- a különböző fóbiák, személyiségzavarok esetében a pszichoterápia (mélyebb és hosszabb pszichológiai elemzés) az ajánlott.
- pszichózis, skizofrénia, depresszió és más hangulatzavar esetén általában pszichiátriai kezelésre van szükség, mely magában foglalja a gyógyszeres és pszichoterápiás kezelést is.
Mi az, ami még normális? Erre a kérdésre nem lehet, és talán nem is szabad fekete vagy fehér választ adni, ami meghúzza a határt „normális” és „abnormális” között. Bár a normalitás kérdése összetett, amikor szülőként aggódunk gyermekünk miatt, két szemponton érdemes elgondolkodnunk. Általában elmondható, hogy a „normális”, azaz a tipikusan fejlődő gyerek tud alkalmazkodni a környezetéhez, a különböző helyzetekhez. A másik szempont, hogy boldognak látjuk-e a gyerekünket a legtöbb helyzetben, vagy nem. Szülőként általában jól „ráérzünk” a gyerekünk lelki állapotára. Természetesen nem kell, hogy minden helyzetet élvezzen a gyerekünk, de a kérdés, hogy általában tud-e örömöt lelni a tevékenységeiben.
Külső segítséget érdemes kérni ha:
- időben hosszan fennmaradnak a tünetek = ha a tünetek több hétig vagy hónapig fennállnak, és stagnálnak vagy romló tendenciát mutatnak.
- mintázatszerűség tapasztalható a tünetekben = több területen is találkozunk problémákkal.
- nagyon szélsőségesek a megjelenő tünetek = akár csak egy, nagyon erőteljes tünet is ok arra, hogy szakmai segítséget vegyünk igénybe.
- hirtelen jelentkező tünetek, például váratlanul megváltozik a gyerek viselkedése.
Ha a probléma enyhe, első körben az illetékes pedagógiai szakszolgálat felkeresése javasolt. Pedagógiai szakszolgálatnál a különféle területek szakemberei (pszichológus, gyógypedagógus stb.) egymással szoros együttműködésben, csapatban dolgoznak, így széleskörű segítségnyújtást tudnak biztosítani.
Az óvoda, vagy iskolapszichológust is megkereshetjük, ha aggódunk a gyermekünk miatt. Rendszeres jelenlétük az intézményekben lehetővé teszi, hogy a krízishelyzetekre felfigyeljenek.
Pszichiáter bevonására többnyire akkor van szükség, amikor egy kórkép súlyossága orvosi beavatkozást igényel, gyógyszeres háttér szükséges. Mielőbbi orvosi segítség kellhet, hogyha a gyermek önmagára vagy másokra súlyos veszélyt jelenthet (pl. önsértés – falcolás, étkezési zavarok vagy öngyilkosság, öngyilkossági kísérlet).
Krízishelyzetben lévő gyermek több helyen és módon kaphat ellátást attól függően, hogy milyen típusú krízishelyzetről van szó (pl. pszichózis, öngyilkossági gondolatok, fizikai- vagy, szexuális bántalmazás, családon belüli erőszak stb.). Az azonnali ellátás célja a gyermek védelme, biztonságának biztosítása és a szükséges segítség nyújtása a helyzet megoldása érdekében.
Gyermekpszichiátriai Szakrendelők és Kórházak Sürgősségi Osztályai
Sürgősségi pszichiátriai ellátás gyermekeknek akkor szükséges, ha a gyermek olyan akut pszichés krízishelyzetbe kerül, amely azonnali beavatkozást igényel. Ilyen helyzetek lehetnek például súlyos depresszió öngyilkossági gondolatokkal, önsértő magatartás, pszichotikus állapotok, súlyos szorongás, pánikrohamok, vagy más akut mentális zavarok.
A sürgősségi pszichiátriai ellátást gyermekpszichiátriai szakrendelőkben és kórházak sürgősségi osztályain lehet igénybe venni. Ha a gyermek állapota azonnali beavatkozást igényel, a szülő vagy gondozó azonnal a legközelebbi kórház sürgősségi osztályára viheti a gyermeket, ahol pszichiátriai szakorvos vizsgálja meg, és ha szükséges, felveszik a gyermekpszichiátriai osztályra.
Hol érhetőek el?
Budapesti Heim Pál Gyermekkórház: A legnagyobb gyermekgyógyászati intézmény, amely speciális gyermekpszichiátriai osztállyal rendelkezik.
Vadaskert Gyermek- és Ifjúságpszichiátria Kórház és Szakambulancia (Budapest): Kifejezetten gyermekek és serdülők számára nyújt pszichiátriai ellátást, beleértve a sürgősségi eseteket is.
Semmelweis Egyetem I. Sz. Gyermekklinika (Budapest): Sürgősségi pszichiátriai ellátást is nyújtó intézmény.
Vármegyei kórházak gyermekgyógyászati klinikái
Gyermekjóléti Központok és Szolgálatok
A gyermekjóléti központok és szolgálatok elsődleges feladata a veszélyeztetett vagy krízishelyzetben lévő gyermekek segítése. Az azonnali ellátást igénylő esetekben a gyermekjóléti szolgálat szakemberei felveszik a kapcsolatot a gyermekkel és családjával, felmérik a helyzetet, és azonnali intézkedéseket tesznek a gyermek biztonsága érdekében (például családlátogatás, krízisintervenció, pszichológiai megsegítés, súlyos esetben kezdeményezik a gyámhatóságnál a gyermek ideiglenes hatályú elhelyezését, nevelésbe vételét).
Gyermek veszélyeztetettsége esetén az ún. gyermekvédő hívószám (+36-80-21-20-21) a nap 24 órájában hívható.
Segély- és krízisvonalak
A segélyvonalak, mint például a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány segélyvonala (116 111), vagy az Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat (OKIT: 06-80-20-55-20), azonnali segítséget és tanácsadást nyújtanak krízishelyzetben lévő gyermekeknek és családtagjaiknak. Ezek a vonalak ingyenesen hívhatók, és a nap 24 órájában elérhetők. A vonalakon keresztül szükség esetén kapcsolatot tudnak létesíteni a releváns hatóságokkal, krízisközpontokkal.
Rendőrség és Mentőszolgálat
Ha a gyermek élete, testi épsége közvetlen veszélyben van (pl. súlyos bántalmazás, életveszélyes helyzet), a rendőrség (107 vagy 112) vagy a mentőszolgálat (104 vagy 112) azonnali beavatkozást nyújt. A rendőrség szükség esetén intézkedhet a gyermek azonnali védelem alá helyezéséről, és kapcsolatba lép a gyermekvédelmi szervekkel, ill. a gyámhatósággal.
Az öngyilkossági szándék egy életet veszélyeztető állapot, ezért minél előbb szakértő segítséghez kell juttatni a gyermekünket!
Először is nyugtassuk meg a gyermekünket, hogy segítünk neki, vele maradunk és nagyon köszönjük, hogy megosztotta ezt velünk! Mondjuk ki, hogy nagyon szeretjük és fontos nekünk.
Jelezzük higgadtan, hogy van olyan szakember, aki tud neki segíteni, hogy jobban legyen. Ezért el fogjuk őt vinni és közösen segítséget fogunk kérni (kórházba, szakemberhez, igyekezzünk minél konkrétabbak lenni).
Mondjuk el neki, hogy mi fog történni. Több lehetőségünk van:
- mentőt hívunk öngyilkossági kísérlet miatt, ami beviszi gyermekünket a körzeti gyermekpszichiátriára. Szülőként a gyermekünkkel tarthatunk a mentőautóban.
- felhívhatjuk a gyermekünk háziorvosát, aki miután tájékoztattuk a helyzetről, ír egy beutalót a körzeti gyermekpszichiátriára és mi magunk is bevihetjük a gyermekünket.
- az ambuláns gyermekpszichiátriákra előzetes bejelentkezés és beutaló nélkül is bemehetünk gyerekünkkel.
Ha szülőként arra jutottunk, hogy valamilyen szakember segítségét fogjuk igénybe venni, fontos, hogy mielőtt ez megtörténne, a gyermekünk felé is kommunikáljuk ezt, ne érje váratlanul.
Kisgyermek esetében elmondhatjuk úgy ezt, hogy a pszichológus/pszichiáter olyasmi, mint az orvos (amennyiben ez gyerekünk számára pont, hogy nem ijesztőbb!), mert segít nekünk jobban lenni. Beszélget velünk, hogy rájöjjön, mit lehetne tenni, hogy jobban érezzük magunkat, stb. Úgy tűnhet, hogy a kicsi gyermek nem érti, hogy mi történik körülötte, de ez koránt sincs így. Gyerekként ki vagyunk szolgáltatva a környezetünknek: fontos megelőznünk, hogy ő maga vonja le az esetleg hibás következtetést, hogy miért van pl. pszichológusnál. Jellemző a gyerekekre, hogy magukra vesznek dolgokat, és bűntudatuk lesz. Pl. „Biztos azért vagyok itt, mert valami rosszat tettem”.
Egy tökéletességre ösztönző világban nem könnyű, ám annál fontosabb beismerni, hogy bizony időről-időre mindannyian kizökkenhetünk a korábban megszerzett egyensúlyi állapotunkból. Életünk egy-egy ilyen időszakában elengedhetetlen, hogy fel tudjuk ismerni saját magunkon a lelki egészségromlás jeleit, hisz csak ez után törekedhetünk arra, hogy olyan lépéseket tegyünk, amelyek hozzájárulnak a jóllétünk visszaszerzéséhez.
A lelki tünetek kezelését érdemes ugyanúgy kezelnünk, mint a testi betegségek orvoslását, vagyis érzelmi gondok estén is érdemes minél előbb szakember segítségét kérnünk. Számos esetben a saját magunk által alkalmazott technikák elegendőek, azonban előfordulhatnak olyan helyzetek, amikor szükséges professzionális segítség bevonása. Ha úgy érezzük, hogy régóta, több hete, vagy akár hónapja próbáljuk már saját eszközökkel visszaállítani egyensúlyunkat, de a helyzet változatlan, vagy még rosszabbra fordult, bátran merjünk segítséget kérni pszichológustól, pszichiátertől.
Az alábbi szervezetek és linkek segíthetnek a megfelelő segítség megtalálásában:
- Pszichológus Kereső – Iránytű a megbízható szakemberekhez: https://pszichologuskereso.hu/
- Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat (OKIT): http://bantalmazas.hu/ 06-80-20-5520
- Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetsége: https://sos116-123.hu/ segélyszámok (ingyenesen hívhatók): 116-123 (0-24h), 06-80-810-600, e-mail: nemvagyegyedul116123@gmail.com (72 órán belül válaszolnak), Skype-os lehetőség a honlapon elérhető, hétfőtől péntekig 17-01 óráig
- NANE – Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen Egyesület: https://nane.hu/ NANE segélyvonal: 06-80-505-101 (hétfő, kedd, csütörtök és péntek: 18-22 óra; szerda 12-14 óra között), online chatsegély szerdánként 16-18 h között
- Krízis- és pszichiátriai ambulanciák:
- Péterfy Kórház, Pszichiátriai Osztály és Krízisintervenció: +36-1-322-1896
- SOTE Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinika: 06-20-663-2247
- Jahn Ferenc Dél-pesti Kórház és Rendelőintézet, Pszichiátriai Gondozó: +36- 1-289-6200/1489-es mellék
- Áldozatsegítő Központ: https://vansegitseg.hu/ 06-80-225-225 (0-24 órás segélyvonal)
- Napfogyatkozás Egyesület: https://gyaszportal.hu/
- Gyászfeldolgozás Módszer: https://gyaszfeldolgozasmodszer.hu/
Arra biztatunk minden szülőt, hogy merjen időt és segítséget kérni, amikor azt érzi, hogy túl sok kihívással kell megküzdenie. A saját mentális egészségeddel való törődés nem csupán a te érdeked. A gyerekeidnek is akkor tudsz a legtöbbet adni, ha a saját erőforrás készleteid fel vannak töltve.
Mi történik a pszichológusnál?
Bár nincsenek kőbe vésett szabályok, de jellemzően iskoláskor előtt az első alkalommal csak a szülők találkoznak a szakemberrel. Ők mondják el, hogy miben kérnek segítséget, majd beszámolnak a gyermekük fejlődéstörténetéről (anamnézis), a köztük (szülők között) lévő kapcsolatról, illetve minden olyan más körülményről, ami hatással lehet a gyermek életére. A pszichológus utána ismerkedik meg a gyermekkel, és a találkozásaik fókuszában (kisgyermekek esetében) a játékok – az alkotás, a mese, vagy akár a zene – állnak. Ezt követően a szakember ún. diagnosztikai teszteket végez, melyek által felméri a problémát és annak lehetséges okait. Ennek végeztével a pszichológus újra a szülőkkel konzultál, beszámol a tapasztalatairól és közösen döntenek a további terápiás munkáról, illetve annak kereteiről. Egy hosszabb terápiás folyamatnak része marad a folyamatos szülői konzultáció is.
Az is előfordulhat, hogy a gyermekünk az iskolai keretek között találkozik pszichológussal, lásd iskolapszichológussal. A nevelési-oktatási intézményben végzett iskolapszichológusi tevékenység nem diagnosztikai, vagy pszichoterápiás tevékenység, hanem jellemzően koordinációs, szervezési, tájékoztatási, konzultációs, ismeretátadó, problémafeltáró, szűrési tevékenység. Tekintettel arra, hogy ez tulajdonképpen az iskola egyfajta „szolgáltatása”, nem kell külön szülői engedély arra, hogy a gyermek találkozzon, konzultáljon az iskolapszichológussal. A szülő erre azzal a ráutaló magatartással megadta az engedélyét, hogy beíratta gyermekét az adott nevelési-oktatási intézménybe.
Minden titok, ami a pszichológusnál elhangzik?
A pszichológus és a gyermek közötti bizalmi viszony egyik alappillére, hogy a szakembert titoktartási kötelezettség terheli. Ebből következően a szülőkkel és a pedagógusokkal sem osztható meg, ami a foglalkozásokon elhangzik.
Mentesülés a titoktartási kötelezettség alól:
- ha a gyermek adott információ tekintetében arra engedélyt ad,
- ön-, illetve közveszély áll fenn (pl. öngyilkosság veszélye, bűncselekmény elkövetésének veszélye),
- a gyermek testi-lelki jólléte van veszélyben (pl. pszichotikus állapot, függőség),
- az iskolapszichológusok az érintett pedagógus(oka)t is bevonhatják bizonyos problémák megoldásába.
Mi történik egy gyermekpszichiáternél?
A pszichiáter orvos, aki a mentális betegségek gyógyítására szakosodott. Ugyanakkor sok szempontból hasonló eljárásrendet követ a pszichológussal: első alkalommal a szülőkkel találkozik, megtörténik az anamnézis felvétele, majd a gyermekkel/fiatallal való megismerkedést követően diagnosztikai vizsgálatokat végez, hogy minden körülmény ismerete mellett diagnózist állítson fel és kezelési tervet határozzon meg. A kezelési terv része lehet:
- gyógyszeres kezelés,
- terápia, melyet csak akkor végezhet személyesen a pszichiáter, ha pszichoterápiás szakvizsgával is rendelkezik, ennek hiányában egyéni tanácsadásra irányít,
- további szakemberek (pl. gyógypedagógus) bevonása.
A kezelési terv alkalmazása során folyamatos a kapcsolattartás a pszichiáter és a páciens között. A pszichiáter nyomon követi a beteg állapotát, annak javulása, illetve romlása esetén a kezelési tervet módosíthatja.
Mi történik a gyermekpszichiátriai osztályon?
A lakóhely szerint illetékes gyermekpszichiátriára beutalóval, 3-18 év közötti gyermekek, illetve fiatalok kerülhetnek. A beutaló érkezhet a gyermekorvostól, vagy járóbeteg szakrendelésről is, és akut (azonnali ellátást igénylő) esetben akár sürgősségi beutaló is lehet. A gyermekpszichiátriára való irányítás legfontosabb célja, hogy egy pontos diagnózist állítsanak fel.
Az első találkozás jellemzően egy ún. ambuláns vizsgálat alkalmával történik, amelyen a gyermek és a szülő is jelen van. Az előzmények és a panaszok ismeretében dönt az orvos arról, hogy szükség lehet-e további, ún. osztályos kivizsgálásra, mely 1-1,5 héten keresztül a pszichiátriai osztályon történik. Ilyenkor az a cél, hogy különböző (esetleg csoportos) helyzetekben meg lehessen figyelni a gyermek viselkedését. Mindez pontos napirend szerint, a szakemberek által meghatározott – kisebbek esetén játékos, nagyobbak esetén pedig terápiás – foglalkozásokon történik. A diagnózist ennek eredményeként állapítják meg az orvosok, s ennek nyomán terápiás javaslatot állítanak össze, ami jelenthet például egyéni terápiát, fejlesztő foglalkozásokat, nevelési tanácsadást, de akár gyógyszeres kezelést is. Az osztályos kivizsgálás zárójelentéssel ér véget.
A legtöbb esetben első lépésként érdemes a gyermekünk háziorvosához fordulni. Ideális esetben ő tisztában van azzal, hogy az adott problémával hova kell irányítsa a családot, melyek az elérhető szakellátások. Például ADHD gyanúja esetén a területileg illetékes gyermekpszichiátriai ambulanciára kell továbbküldenie a gyermeket. Itt a kivizsgálás után – amennyiben szükséges – további speciális ambulanciára vagy kórházi ellátásra utalhatják a gyermeket. Egy másik lehetőség a pedagógiai szakszolgálat, ahol pszichológus, gyógypedagógus segít a diagnózis felállításában és ha indokolt, ők is továbbirányíthatják a gyermeket gyermekpszichiáterhez.
Segítséget kérhetünk még a gyermek oktatási intézményében is (pszichés nehézségek esetében van, hogy onnan jeleznek a családnak). Az óvodában, iskolában dolgozó pszichológus, szociális segítő mind részei annak a szociális ellátórendszernek, amely körülveszi a gyermeket és tudnak abban segíteni, hogy hova forduljon a szülő.
Ha úgy ítéljük meg, hogy gyermekünk nem a számára megfelelő ellátásban részesül, akkor jogsérelemre hivatkozva az alábbi szervekhez fordulhatunk:
Egészségügyi intézmény eljárásával szemben
- betegjogi képviselőhöz:
A betegjogi képviselői hálózatot a Belügyminisztérium önálló szervezeti egységeként az Integrált Jogvédelmi Szolgálat működteti. A betegjogi képviselő tehát nem az egészségügyi intézményekkel áll munkaviszonyban. Feladata, hogy védje a betegek jogait, segítse őket azok megismerésében és érvényesítésében.
További részletek ITT, betegképviselőjét pedig ITT találja meg.
- a fenntartóhoz:
Minden esetben panaszt lehet tenni az adott intézmény fenntartójánál is, ami az állami egészségügyi intézmények esetén az Országos Kórházi Főigazgatóság.
- az alapvető jogok biztosához:
Az alapvető jogok biztosának eljárása abban az esetben kezdeményezhető, ha valamely állami vagy önkormányzati szerv tevékenysége vagy mulasztása az eljárást kezdeményező személy alapvető jogát sérti vagy annak közvetlen veszélyével jár, feltéve, hogy a rendelkezésre álló jogorvoslati lehetőségeit már kimerítette vagy azok nem állnak rendelkezésre.
További részletek ITT.
- a TASZ-hoz:
A Társaság a Szabadságjogokért civil jogvédő szervezet ingyenes jogsegélyszolgálata az egészségügy területén is működik. A segítségkérés részleteiről ITT tájékozódhat.
Szociális területen történő ellátással kapcsolatosan
- a fenntartóhoz:
Minden esetben panasszal fordulhatunk az adott intézmény fenntartójához, amely például gyermekjóléti szolgálatok, családsegítő központok esetében az önkormányzat, pedagógiai szakszolgálatok esetében pedig a tankerületi központ.
- az alapvető jogok biztosához:
Az alapvető jogok biztosának eljárása abban az esetben kezdeményezhető, ha valamely állami vagy önkormányzati szerv tevékenysége vagy mulasztása az eljárást kezdeményező személy alapvető jogát sérti vagy annak közvetlen veszélyével jár, feltéve, hogy a rendelkezésre álló jogorvoslati lehetőségeit már kimerítette vagy azok nem állnak rendelkezésre. További részletek ITT.
- a TASZ-hoz:
A Társaság a Szabadságjogokért civil jogvédő szervezet ingyenes jogsegélyszolgálata az szociális ellátások területén is működik. A segítségkérés részleteiről ITT tájékozódhat.
Oktatási intézmény által elkövetett jogsértés esetében
Az intézményen belüli panaszmechanizmusokat minden intézményben a szervezeti- és működési szabályzat határozza meg, de a felsorolt lehetőségek minden esetben lehetőséget jelentenek.
- a fenntartóhoz:
Minden esetben panasszal fordulhatunk az adott intézmény fenntartójához, amely például óvodák esetében az önkormányzat, állami iskolák esetében az illetékes tankerületi központ, egyházi fenntartású óvodák, iskolák esetében az illetékes egyházmegye vagy szerzetesrend, alapítványi fenntartású óvodák, iskolák esetében az alapítvány kuratóriuma.
- az oktatási jogok biztosához:
Az oktatási jogok biztosánál az oktatás bármely résztvevője (tanuló, szülő, pedagógus, hallgató, kutató, oktató, valamint ezek közösségei) panaszt emelhet, ha úgy ítéli meg, hogy jogait sérelem érte, vagy ennek veszélye áll fenn. Az oktatási jogok biztosának eljárás akkor kezdeményezhető, ha a rendelkezésre álló jogorvoslati lehetőségeket – kivéve a bírósági eljárást – kimerítettük és a sérelmezett döntés egy évnél nem régebben történt.
További részletek ITT.
- a TASZ-hoz:
A Társaság a Szabadságjogokért civil jogvédő szervezet ingyenes jogsegélyszolgálata az oktatás területén is működik. A segítségkérés részleteiről ITT tájékozódhat.