Hogy vannak gyermekeink igazából? – webinárium Lelki egészségóra foglalkozásunk tapasztalatairól
Hogy vannak gyermekeink igazából? – a hazai fiatalok lelkiállapotáról beszélgettünk öt különböző szakemberrel és egy kamasszal, akik napi szinten látják és tapasztalják a nehézségeket
A nemzetközi UNICEF jelentése szerint minden hetedik gyermek mentális betegségben szenved.
A felnövekvő generációk mentális egészségének megőrzésére, a gyerekek növekvő tömegét fenyegető mentális zavarok megelőzésére vonatkozó, az eddigieknél hatékonyabb össz-társadalmi lépésekkel nem lehet tovább várni.
Ezúton ajánljuk figyelmedbe az UNICEF Magyarország legújabb webináriumát, amely egy igazán őszinte beszélgetés arról, hogy mit tapasztalnak a gyerekekkel foglalkozó magyar szakemberek a mindennapi gyakorlatban és mik a legnagyobb nehézségek egy mai fiatal életében. Öt szakember és egy kamasz beszélget sokszor elérzékenyülve, megoldásokat keresve. Ha az érintett gyermekek családját és hozzátartozóit is tekintetbe vesszük, a mentális problémák életminőséget, munkateljesítményt és a személyes kilátásokat rontó következményei milliós hazai populációt érintenek. Ilyen arányú negatív kockázat egy egész társadalom jövőjét áshatja alá! A beszélgetés hat résztvevőjének személyes megélése, a magyar fiatalok hangját képviselő diák meghatóan őszinte véleménye cselekvésre sürget.
Az alábbiakban összefoglaltuk a beszélgetés hátterét, résztvevőit és a legfontosabb érintett témákat ízelítőnek:
2021 óta az UNICEF Magyarország a gyermekek és fiatalok mentális egészségének támogatását helyezi középpontba. A szervezet a Lélekemelő Program keretén belül az iskoláskorú gyermekek számára olyan óratematikát hozott létre, mely foglalkozik a gyermekek mentális egészségével, így a lelki egészség megőrzésének fontosságával, a pszichés jólléthez való joggal, a nehézségek korai felismerésével és egyes stresszlevezető technikák elsajátításával.
A júniusi webinariumon a gyermekek és fiatalok mentális egészségéről, valamint mentális egészségóra foglalkozásokról számoltak be a meghívott vendégek.
Szlankó Viola (UNICEF Magyarország gyermekvédelmi igazgatója, pszichológus)
– A nemzetközi UNICEF-jelentés szerint 7-ből 1 gyermek mentális betegségben szenved.
– Az öngyilkosság globálisan a negyedik vezető halálozási ok a 15-19 évesek körében, Kelet-Európában, Közép-Ázsiában, Észak-Amerikában és Nyugat-Európában pedig a második.
– Az OECD egészségügyi adatbázisa szerint 2022-ben az európai fiatalok mintegy 50%-a számolt be kielégítetlen mentálhigiénés ellátási szükségletről.
– 4-ből 1 gyermek olyan szülővel él, akinek valamilyen mentális zavara van.
Peer Krisztina (klinikai gyermek – és ifjúsági szakpszichológus)
A pszichológiai ellátórendszer rendszerszintű problémái:
– A magán- és az állami ellátórendszerben kevés a pszichológus, különösen a klinikai szakpszichológus és a pszichiáter. Emiatt olyan szakemberek látnak el klinikai eseteket, akiknek nem ez a kompetenciaterületük.
– A vizsgálati időpontokra hónapokat kell várni, így az azonnali beavatkozást igénylő, azaz a legsúlyosabb esetek többsége sokszor szakellátás nélkül marad.
– Korábban a magánszférából küldték a gyermekeket az állami ellátórendszerbe, most megfordult ez a gyakorlat.
A gyermekek mentális állapota jelentősen romlik:
– Eddig enyhébb tünetekkel (óvodai beszokás nehézségei, éjszakai bevizelés óvodáskorban) fordultak pszichológushoz a családok, most viszont egyenesen a gyermekpszichiátriáról jönnek a gyermekek, súlyosabb patológiával.
– Már a 9-10 éves gyermekek körében megjelennek a kényszerbetegségek, a kamaszoknál depresszív és szorongásos tünetek, szuicid gondolatok, alvás- és evészavar.
A szakpszichológus hangsúlyozta, hogy mindannyiunknak felelőssége az ezen való változtatás.
Spitzmüllerné László Gabriella (iskolapszichológus, önkéntes lelki egészségóra (LEÓ) tréner:
– Az általános iskolákban is növekszik az egyre nehezebb, traumatikus esetek száma.
– Lelki egészségóra bemutatása: a frontális és csoportfeladatokból álló interaktív óra 4 fő téma köré épül. A fő témák az érzések, gondolatok, szavak és tettek, valamint ezen dimenziók negatív irányból pozitív irányba állítása. A gyermekek az interaktív
feladatokon túl információt kapnak arról is, hogy kihez (személy, szakember, szervezet) fordulhatnak segítségért.
– A pszichológus az óra egyik fő üzenetét is hangsúlyozta: a fiatalok bátran vállalják fel a negatív érzéseiket és merjenek beszélni róla!
– Emellett kiemelte a mentális egészséggel kapcsolatos gondolkodás és párbeszéd kiemelkedő szerepét és a szülők részvételének fontosságát is.
Táler Orsolya (Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány ügyvezető igazgatója):
– Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány bemutatása: az alapítvány online segítségkérő konzultációs felületet működtet, melynek köszönhetően telefonon, chat szobán és e-mailen keresztül tudnak segítséget kérni a fiatalok.
– Korábban szerelmi és párkapcsolati problémák álltak a megkeresések fókuszában, mára a mentális egészség általánosságban romló állapota (és az ebből következő szorongás, stressz, magány, önsértés, szuicid gondolatok) miatt kérnek segítséget a fiatalok.
– Pozitív megküzdési stratégiák: a gyermekekkel foglalkozó szakemberek (pedagógus, pszichológus, iskolai szociális segítő) számára olyan módszertani anyagot dolgozott ki az alapítvány a nemzetközi UNICEF-fel, mely pozitív megküzdési stratégiával segíti a gyermeket és fiatalokat. A segítségnyújtásra szükség van, hiszen a pedagógusok elmondása szerint egyre több a depresszív, szorongó, önsértő gyermek, ők pedig eszköztelenek ebben a helyzetben.
Galambos Anna (UNICEF Magyarország fiatal nagykövete):
– A kamaszok túlterheltek, szoronganak, jellemző rájuk az alváshiány, a depresszív gondolatok és az elveszettség érzése.
– Terheli őket a hazai elavult oktatási rendszer, a megfelelési kényszer, a klímaszorongás, az ukrajnai háborús helyzet.
– A diákokat meghökkentően negatív módon érinti a státusztörvény: a felmondások, tanárcserék miatt a legkiválóbb, sokszor családi mintákat nyújtó pedagógusok tűnnek el a gyermekek életéből.
– Nagy a szakadék a szülők és a fiatalok között a generációs különbséget illetően. Nagyon sok fiatal emiatt nem tudja, hogy kihez forduljon segítségért.
– A kortársak és a barátok is nehezen beszélnek a mentális problémáikról annak tabu jellege miatt, ezért nehezen mernek segítséget kérni.
– Rossz megküzdési stratégiákkal rendelkeznek a fiatalok, ami az önsértés, valamint a szerhasználat bizonyos formáiban csúcsosodik ki.
Csákány Ágnes (pedagógus és önkéntes lelki egészségóra (LEÓ) tréner):
– A gyermekeken a túlterheltség és a kiégés jelei láthatók. Nagyon nagy rajtuk a szülői nyomás, jellemzőek a túl magas szülői elvárások.
– A LEÓ foglalkozások valamelyest segíteni tudnak ezen a helyzeten, de rendszerszintű átalakításokra lenne szükség.
– A társadalmunkat jellemző, lelki problémákat stigmatizáló jelenség is nehezíti a mentális jóllét javulását.
– A pedagógusok eszköztelenek, tanácstalanok, tehetetlenek, amit a gyermekek pánikrohamai, vagy az idősödő pedagógustársadalom és a fiatalok közötti kulturális kódjelek össze nem érése még tovább fokoz.
– Fontos lenne, hogy az iskola az érzelmi intelligencia fejlesztésének terepe is legyen.
Szlankó Viola (UNICEF Magyarország gyermekvédelmi igazgatója, pszichológus)
– Nem a gyerekek feladata és felelőssége, hogy saját magukon segítsenek.
– Azokat az objektív, nehéz körülményeket kell feltérképezni és megoldani, amiktől a gyerekek rossz mentális állapotba kerülnek.
– Az UNICEF Magyarország 2021-ben benyújtotta mentális akcióterv javaslatát a kormánynak. A javaslatcsomag legfontosabb elemei:
a közoktatásba bevezetett lelki egészségórák,
nagyobb társadalmi kampányok a mentális egészség fontosságáról a tabusítás elkerülése végett,
a gyermekekkel foglalkozó szakemberek korszerű továbbképzése a mentális egészséggel kapcsolatos ismeretek tekintetében.
iskolapszichológusok számának növelésére
a szakemberek mentális egészségének védelme
Szeretnék mentális egészséggel kapcsolatos szülőknek, pedagógusoknak, gyerekekkel foglalkozó szakembereknek szóló szakértői tartalmakat kapni!
.url {text-decoration: none;color: #00a3e0;-webkit-transition: all .3s linear;-moz-transition: all .3s linear;-o-transition: all .3s linear;-ms-transition: all .3s linear;transition: all .3s linear;line-height: 16px;word-wrap: break-word;cursor: pointer;font-weight: 600;} .btn_blue {color: #fff;background: #00a3e0;background-size: 100% 250%;font-weight: 900 !important;text-decoration: none;display: inline-block;text-align: center;line-height: normal;vertical-align: baseline;cursor: pointer;padding: 10px 30px;font-size: 13px;border: 0;border-radius: 2px;margin-top: 30px;} .btn_blue:hover {background-position: 0 99%;-webkit-transition: all .3s linear;-moz-transition: all .3s linear;-o-transition: all .3s linear;-ms-transition: all .3s linear;transition: all .3s linear;background: #4cceff;} .form_row {color: #000;line-height: 24px;display: block;font-size: 13px;clear: both;} .form_label {font-weight: bold;font-size: 13px;} .form_field {background: 0;border: solid 1px #d0d0ce;padding: 5px;width: 400px;border-radius: 0;color: #333;font-family: “Lucida Grande”,”Lucida Sans Unicode”,”Arial”,”Helvetica”,”sans-serif”;margin-bottom: 20px;font-size: 100%;} .small_text {cursor: pointer;color: #000;font-size: 13px;font-weight: 400;} input[type=”checkbox”] {margin-right:10px;}
Ezek is érdekelhetnek
A COVID-19: Visszatérés az iskolábacímű kiadványunkban gyakorlati tippekkel és tanácsokkal szolgálunk a tanárok és az iskolai vezetők számára, hogy a szakemberek időben felismerjék azokat a jeleket, amelyek gyermekbántalmazásra vagy mentális problémákra utalnak és minél hatékonyabban válaszolhassanak a gyermekvédelmi kihívásokra. A kisokosban felsoroljuk azokat a tényezőket, amelyekkel a pedagógusok találkozhatnak az újranyitó iskolákban. Ilyen például a hiányzás, amelyet okozhat a szülők szorongása a betegségtől, családon belüli erőszak, vagy a család anyagi nehézségei, félelem a kortárs bántalmazástól, vagy akár az elmélyülő iskolai kudarctól is, hiszen a digitális oktatás során egyes diákok olyan hátrányokat szerezhettek, amelyeket nehezen tudnak bepótolni.
Az UNICEF Magyarország szervezésében megvalósuló, ingyenes mentálhigiéniás tanácsadást igénybe veheti minden pedagógus, gyermekjóléti és a gyermekvédelmi ellátásban dolgozó szakember, eddig mintegy 100 kliens élt a lehetőséggel 220 szupervíziós ülés során. A visszajelzések alapján a tanárok és a gyerekek is nehezen találnak motivációt, kihívást jelent az iskolai közösségek szétzilálódása, valamint szeretnének több támogatást kapni az intézményektől.
Az UNICEF Magyarország Nézz szembe a problémával! címmel kampányt indított 2021 novemberében, hogy hangsúlyozza, fontos nyíltan beszélnünk a gyerekek és fiatalok lelki nehézségeiről. A gyermekjogi szervezet kutatásokra épülő akciótervet is megvalósított, hogy célzottan segíthesse a fiatalokat és a szülőket, szakembereket egyaránt.