Három Kis Dínó

Nepál

Az UNICEF több mint 190 országban dolgozik a gyermekek jogaiért, testi-lelki egészségükért, és hosszú távú humanitárius és fejlesztési programokat nyújt a fejlődő országokban élő gyermekeknek. A válságok sok helyen átfedésben vannak és néhol fel is erősítik egymást: a fegyveres összecsapások mellett a közelmúlt pusztító természeti katasztrófái, a fokozódó éghajlati kihívások, a tomboló járványok és az ezek nyomán kialakuló élelmiszerellátási gondok is veszélyeztetik a gyermekek életét. Az UNICEF munkatársai világszerte azon dolgoznak, hogy élelmiszerhez, ivóvízhez, orvosi ellátáshoz, menedékhez, valamint lelkisegélyhez juttassák a nélkülöző, traumatizált gyerekeket.

 

Nézzétek meg, hogyan segítettünk Israilnek és társainak Nepálban!

Bár Nepál csodálatos természeti adottságokkal rendelkezik, mégis az egyik legszegényebb ország Ázsiában. A lakosság nagy része a mezőgazdaságból próbál megélni. Az egyik legnagyobb problémát az jelenti, hogy a szűkös anyagi körülmények miatt sok családnak alig van lehetősége a gyerekek oktatására. A kicsik pedig sok esetben munkára kényszerülnek, mert az ő keresetükre is szükség van a család megélhetéséhez. A szülők a lehetőségeket mérlegelve gyakran arra a következtetésre jutnak, hogy ha már iskolába nem tudják járatni a gyerekeiket, legalább a gyakorlatban megtanulhatnak egy szakmát, amiből felnőttként is megélhetnek majd.

A képeken látható kisfiú, Israil Idris, csendben ül a Nepalgunjban található Gyan Sagar Általános Iskola padjában. Tágra nyílt szemekkel és tökéletes ceruzafogással várja, hogy becsöngessenek. Míg a többi gyerek önfeledten rohangál a teremben, addig Israil alig várja, hogy elkezdődjön a tanítás. Amikor megkérdezik tőle, hogy mit szeret a legjobban az iskolában, hosszú gondolkodás után azt feleli: az angol ábécét és hogy a szünetben kabaddit játszhatnak. Israil tanára szerint a kisfiú rendkívül tehetséges és gyorsan tanul, csak keveset beszél, mert nagyon szégyenlős.

Idris félénksége nem meglepő, hiszen korábban soha nem járt iskolába, kicsi korától kezdve az anyukájával dolgozott a földeken, akinek férje elveszítése után nem maradt más választása, mint hogy kisfiát is magával vigye a munkába.

A gyerekmunka mintegy 35.000 fiatalt érint országszerte, akiknek egy jelentős része téglagyárakban dolgozik, ellenőrizetlen, sokszor veszélyes, egészségtelen körülmények között, rendkívül alacsony bérért. 

Körülbelül egy évvel ezelőtt egy UNICEF által támogatott, szociális munkásokból álló hálózat, a Bageshwori Asal Shasan Club (BAS), kapcsolatba került az Idris családdal. Azonnal felismerték a helyzetet, hogy ha Israilnek nem nyílik lehetősége a tanulásra, akkor könnyen a gyerekmunka csapdájában ragadhat. A családdal abban állapodtak meg, hogy felajánlanak a fiúnak egy ösztöndíjat, az anyukának pedig anyagi támogatást adnak, ha a fiút iskolába küldi. Nepálban azonban annyira megszokott, hogy a gyerekek is dolgoznak és pénzt keresnek, hogy az emberek sokszor nehezen értik meg, mennyire káros ez a gyerekek számára és hogy milyen előnyt jelenthet egy családnak, ha egyik tagja iskolai végzettséggel rendelkezik.

Nepálban jelenleg a lakosság 40%-a 18 év alatti gyerek. Mivel az ország állampolgárainak döntő többsége fiatal, így kiemelten fontos a gyerekek jövőjét alakítani, javítani az oktatáson keresztül. Ezáltal jobb életük lehet, és egyúttal ők jelentik a hosszú távú megoldást országuk gazdasági és társadalmi fejlődéséhez.

Az UNICEF szoros együttműködésben dolgozik a nepáli kormánnyal, hogy az ország 14 kiválasztott régiójában sikerüljön teljes mértékben megszüntetni a gyerekmunkát és ezzel nagyjából 13.000 gyerek járhasson iskolába. Az UNICEF ösztöndíjprogramokkal is támogatja a legtehetségesebb diákok taníttatását.

Szervezetünk helyszíni munkája során segít, hogy egyre több helyre jussanak el a különböző egészségügyi szolgáltatások, illetve szükség szerint tájékoztató kampányokat indít. Munkatársaink házról házra járva beszélgetnek az emberekkel, utcai színielőadásokat szerveznek, hogy bemutassák, milyen a dolgozni kényszerülő gyerekek sorsa, és milyen gondok adódnak az oktatás hiányából.