UNICEF Blog

Beltéri játékötletek gyerekeknek

Biztonságos szórakozás és tanulás karantén idején

A koronavírus-járvány kitörésével sajnos megszakadt a személyes találkozás a barátokkal, bezártak a játszóterek, és sokan nem tudnak kimozdulni a lakásból. A fizikai távolságtartás a felelősségteljes módja annak, hogy megvédjük magunkat és egymást, de a legkisebbek számára, akik az őket körülvevő világgal ismerkednek, és a játékokon keresztül tartják a kapcsolatot kortársaikkal, ez különösen nagy kihívást jelenthet. (ITT írtunk arról, hogyan beszélj a gyermekeddel a koronavírusról.)

Hogyan tárd fel a világot gyermeked előtt a bezártság ellenére? Íme az UNICEF és a LEGO Foundation közösen kidolgozott módszerei karantén idejére, amelyek nemcsak szórakoztatóak, hanem serkentik a gyermekek agyfejlődését, kreativitását, koncentrációját, finommotorikus képességeit is.

 

0-9 hónapos csecsemőknek

KUKUCS!

Ehhez a játékhoz semmire sincs szükséged, csak ülj le a kisbabáddal, emeld fel a kezeidet az arcod elé, majd fedd fel, és mondd, hogy “kukucs”. A csecsemő már élete első napjaiban élénken keresi szülei pillantását, lelkesen fogja nézi azt is, hogy eltűnsz, majd újra felbukkansz. Ahogy a baba nő, elkezd majd utánozni és együtt fog játszani veled.

CSALÁDI EGYÜTTES

Énekelj dalokat a babáddal, készíts hangszereket a házban található biztonságos tárgyakból. Például tegyél gombokat vagy gyöngyöket egy üres palack belsejébe, és rázd meg (győződj meg róla, hogy jól rácsavartad a palack tetejét, és biztonságos a baba számára). A zene segíti az érzékszervek fejlődését, a hangszer tartása pedig kiváló a finommotorikus képességek fejlesztésére. Játsszatok együtt többféle hangszerrel! A legfontosabb, hogy legyünk kreatívak és – természetesen – szórakozzunk is jól közben.

NÉZD ÉS MONDD!

Mutass rá a lakásban található különböző tárgyakra, nevezd meg őket, majd írd is körül a dolgokat. “Látod a cicát? Ez egy szürke cica.” Ez elősegíti a baba nyelvtudásának fejlesztését, miközben a kötődés is erősödik köztetek. Ezt a játékot a testrészek nevének megtanulására is használhatjátok: “Hol van a baba orra? Ó, hát itt is van!” Rámutathatsz a sajátodra is, hogy segíts rámutatni a kettő közötti kapcsolatra. “Hol van anya orra? Itt van!”

 

1-2 éves gyermekeknek

DOBOZBÓL AUTÓ

Keress egy üres kartondobozt, ültesd bele biztonságosan a gyereket néhány puha takaróra, hogy kényelmes legyen számára. Ezután húzd körbe-körbe a dobozt, miközben egy autó hangját utánzod: “Brüm, brüm!” Ha a rendelkezésre álló tér kevés, hasonló hatást érhetünk el a doboz jobbra-balra döntésével.

DOBOLJATOK A KONYHÁBAN

Készíts dobszettet a konyhádban! Állíts a tetejére néhány biztonságos, törésálló tálat, serpenyőt és edényeket, a dobverőkhöz pedig fogj egy pár fakanalat. A kis rocksztárod remekül fog szórakozni, miközben felfedezi a “hangszerek” által kiadott összes hangot is. Ez a játék nagyon jó a finommotorikus képességek fejlesztésére is.

RAJZOLJATOK SZABADON

Adj gyermekednek néhány zsírkrétát és papírt, és hagyd hogy rajzoljon valamit. Ez a játék lehetővé teszi a gyerek kreativitásának a kibontakozását, és azt is, hogy élvezze a függetlenséget. Amikor végzett, beszélj vele a különböző színekről is, amiket a rajz elkészítéséhez használt. Az elkészült alkotásokról készült képeket feltölthetitek az UNICEF Alkotótáborába, hogy más is megcsodálhassa az eredményt.

PASSZOLD A LABDÁT

Fogj egy puha labdát és gurigassátok oda-vissza gyermekeddel. Ez a passzolgatás nagyon jó bizalomépítésre, miközben a mozgásra való reagálást is fejleszti. Hogy még szórakoztatóbb legyen a játék, próbáljátok ki két labdával.

 

3-4 éves óvodásoknak

JELMEZBÁL

Ki mondja, hogy csak farsang idején lehet beöltözni? Fogjatok néhány ruhát, ha lehet, minél különfélébb szöveteket, és készítsetek közösen jelmezt belőlük. Ezután játsszatok különböző szerepeket a jelmeznek megfelelőlen. Ki tudja, milyen kalandok várnak rátok!

TALÁLD KI A HANGOT!

Adj ki különböző állathangokat, és kérd meg a kicsit, hogy találja ki, melyik állatot utánzod. Ha már belejött a játékba, cseréplejetek szerepet: adjon ki ő hangokat, és te fejtsd meg. Ez egy szuper lehetőség arra, hogy játék közben az állatok néhány jellemzőjét is megtanítsd neki.

KIHÍVÁS

Mozgáskoordinációjuk fejlődésével a kisgyermekek szeretik az olyan kihívásokat, amelyekkel ezt bizonyíthatják. Kérdezd meg gyermekedtől: “Fel tudod emelni a kezed? Meg tudod fogni a kezeiddel a lábujjaidat?” A testrészek kontextusban való említése segít nekik megtanulni a nevüket. Hagyd, hogy mutassa meg neked, miket tud már csinálni.

 

5-8 éves gyerekeknek

AKADÁLYVERSENY

Készíts akadálypályát, párnákat, bútorokat és játékokat – bármit, ami biztonságos és puha – felhasználva. Mutasd meg a gyermekednek, hogyan tud átmenni rajta és kérd meg, hogy próbálja meg ő is, olyan gyorsan, amilyen gyorsan csak tudja. Mérjétek az időt, és próbáljátok meg mindig megdönteni a saját rekordjaitokat.

ADD ÁT NEKI AZ IRÁNYÍTÁST

Kérd meg gyermekedet, hogy álljon elő egy kitalált forgatókönyvvel. Kövesd az utasításait, és tegyél fel kérdéseket neki az általa kreált világgal kapcsolatban.

KÉSZÍTSETEK UZSONNÁT!

Kérd meg a gyereket, hogy segítsen neked valami harapnivalót készíteni a család számára, és inspiráld arra, hogy lehetőség szerint használjon minél több színt. Fogj néhány egészséges alternatívát, és hagyd, hogy ő helyezze el a tányérokon az ízlésének megfelelően. Büszke lesz az ízletes alkotásra, amit kreált. (ITT írtunk tippeket az egészséges táplálkozáshoz karantén idején)

 

Többet szeretnék tudni a korai fejlesztésről

 


forrás: unicef.org 

 

Segíts a kritikus helyzetben lévő gyerekeknek!

Havi rendszeres adományoddal életeket menthetsz.

Segítek