Híreink

Dél-Ázsiában több millió gyermek oktatása került veszélybe

2020. május 19. 12:06

Dél-Ázsia már a koronavírus-járvány előtt is krónikus gondokkal küzdött az oktatás terén: a pandémiát megelőző időszakban mintegy 95 millió gyermek maradt ki az oktatásból. Az iskolabezárásokkal mostanra további 430 millió gyermek oktatása került veszélybe, és fennáll annak a lehetősége, hogy most ezek a gyermekek is kiesnek az oktatási rendszerből.

Az iskolák bezárása a  hátrányos helyzetű és az elszigetelt közösségekben élő gyerekek számára jelenti a legnagyobb kihívást.  Ezek a gyerekek a korlátozások idején sokszor nem férnek hozzá az alternatív oktatási módszerekhez, emiatt lemaradnak iskolatársaiktól, és talán soha nem térnek vissza az iskolapadba.

A 10 éves bangladesi Mounee Mahdeya tableten keresztül követi az iskolai leckéket. A kislány szerencsésebb gyermekek közé tartozik, hiszen Dél-Ázsiában 95 millió gyermek mar a koronavírus megjelenése előtt sem járt iskolába, régiós szinten pedig a lakosság csupán 33%-ának van internet-hozzáférése, így számos gyermek nem tud élni a távoktatás nyújtotta lehetőségekkel sem.

 

Az egészségügyi válsághelyzet gyerekekre gyakorolt hatását rövidtávon enyhítette ugyan a szünetek és vizsgák rugalmas átszervezése, a dél-ázsiai országoknak azonban fel kell készülniük az esetleges hosszabb iskola bezárásokra és az otthoni iskoláztatás lehetőségére is. Ennek keretében olyan intézkedések kidolgozására van szükség, amelyek segítségével az oktatás kombinált rádiós és televíziós programok, valamint mobiltelefonos alkalmazások segítségével is folytatódhat. Fontos emellett annak a lehetőségét is biztosítani, hogy azokhoz a hátrányos helyzetű gyerekekhez, akik nem rendelkeznek modern technológiai eszközökkel, nyomtatott formában jusson el a tananyag.

„Aggódunk, hogy az iskolák hosszabb bezárása a lányokat és a legkiszolgáltatottabb helyzetben lévő gyermekeket – köztük a fogyatékkal élő gyerekeket – különösen negatívan érintheti. Sok lány kényszerül arra, hogy otthon háztartást vezessen, és sok esetben ők gondoskodnak testvéreik ellátásáról is. Amiatt is aggódunk, hogy a karantén idején nőhet a családon belüli erőszak mértéke, ez pedig veszélyt jelent a gyermekek lelki egészségére” – mondta Jim Ackers, az UNICEF dél-ázsiai regionális irodájának oktatási tanácsadója.

Miközben a legtöbb északi országban az oktatás online formában folytatódik, Dél-Ázsiában a korlátozott internet-hozzáférés miatt az távoktatás számos nehézségbe ütközik. Ebben a régióban a lakosság csupán 33%-a fér hozzá az internet-szolgáltatáshoz, egyes területeken pedig a rádióhoz és televízióhoz való hozzáférés is korlátozott. Nepál egyes vidékein a televíziószolgáltatás például csak a lakosság 35%-a számára biztosított. Azoknak a gyermekeknek, akik jelenleg távoktatásban részesülnek, további nehézségeket okozhat az is, ha a szülők írástudatlanok, vagy nem fejezték be az iskolai tanulmányaikat, és gyermekeiknek emiatt nem tudnak segíteni a tanulásban.

A bangladesi Mounee Mahdeya televíziós oktatási műsor segítségével készíti el a házi feladatát. A lány iskolája a koronavírus megjelenését követően állt át a távoktatásra.

Az UNICEF célja az, hogy támogatásban részesítse a dél-ázsiai kormányokat és más szervezetekkel együttműködve segítséget nyújtson a gyermekeknek az otthoni tanulásban. A dél-ázsiai országok többsége az oktatás támogatása céljából mostanra külső finanszírozásban is részesült  – többek között a Global Partnership for Education és más kétoldalú megállapodások keretében – számos ország pedig jelenleg is innovatív oktatási módszerek bevezetésén dolgozik.

„Afganisztánban és Nepálban már megkezdték a tananyagok házhozszállításának megszervezését, hogy a legkiszolgáltatottabb helyzetben lévő gyermekek számára is elérhető legyen az oktatás. Bangladesben emellett televíziós, rádiós, mobiltelefonos és internetes platformokat hoztak létre annak érdekében, hogy minél több diákot vonjanak be a tanulásba, amelyet interaktív módszerekkel tesznek szórakoztatóvá a diákok és a szülők számára” – magyarázta Jim Ackers.

„A koronavírus egy olyan komplex krízishelyzet, amely sokféleképpen fenyegeti a gyermekeket és fiatalokat, valamint az oktatáshoz való jogukat. (..) Sürgős lépéseket kell tennünk annak érdekében, hogy a régióban élő gyermekek jövője semmiképp se kerüljön veszélybe” – mondta Jean Gough, az UNICEF dél-ázsiai regionális igazgatója.

 

Friss híreink a témában

Segíts a kritikus helyzetben lévő gyerekeknek!

Havi rendszeres adományoddal életeket menthetsz.

Segítek